Menu

Hotellielämää | Huhtikuu 2021

Heippa!
 
Taas on kuukausi vierähtänyt hotellielämää, ja tarinaa kyllä piisaa :)
 
Kuten kaikki tietävät, tässä kuussa koronarajoitukset ovat olleet tiukemmat kuin kuukausiin. Saimme tiedon tulevista rajoituksista heti alkukuusta, ja kokoonnuimme maaliskuun ensimmäisenä perjantaina majoituksen tiimin sekä Amarillon ravintolapäällikkö Ninan ja keittiömestarimme Pekan kanssa miettimään tulevien viikkojen rajoituksia. 
 
Alkuun avaan vähän, miten tätä hotelliamme pidetään elossa, jotta arki pyörii 24/7. Minä hotellipäällikkönä vastaan kokonaisuudesta majoituksen osalta, ja tähän kokonaisuuteen kuuluu vastaanotto, aamiainen, kerroshoito, myynti ja hotellin järjestelmät. Tiimini koostuu jokaisen osaston vastuuhenkilöstä. Heidän kanssaan jaamme ison talon ilot ja surut. Hotelli on iso kokonaisuus, ja siinä on monta eri osastoa, joiden pitää toimia saumattomasti yhteen, jotta asiakas viihtyy hyvin alusta loppuun asti. Siksi teemme tätä työtä tiiminä, yhdessä.
 
No niin, palaverimme koski siis tulevien viikkojen rajoitteita. Tavoitteenamme oli, että mitä tuleekin, me selviämme kyllä siitä. Tavoite oli kaikilla sama, selkeä ja kirkas: haluamme, että asiakkaamme palvellaan edelleen mahdollisimman hyvin, palvelukokemuksesta emme tingi. Rajoituksista tuli ilmi, että ravintoloissa ei saa ruokailla. Ravintolapäällikkö Nina ratkaisi asian heti niin, että asiakas saa tilata huonepalvelusta Amarillon ruokaa huoneeseensa – tässä tilanteessa ilman huonepalvelulisää. Rajoitusten puitteissa saunoilla ei saisi jatkossa kokoontua - miten asiakkaat pääsisivät uudistettujen saunojemme löylyihin? Keksimme, että otetaan varauskäytäntö käyttöön: asiakas saa varata tunnin oman sauna-ajan. Kuntosalissakaan ei rajoitusten puitteissa saisi jatkossa kokoontua ja asiakkaat haluavat treenata, joten ratkaisimme tämänkin asian varauskäytännöllä. Tunnin yksityiskäyttö salille, varaukset vastaanotosta. No mitenkäs sitten meidän herkullinen aamiainen? Valmistetaan asiakkaille herkulliset, monipuoliset take away -aamiaispussit sekä ekstrana keitetään puuroa. Asiakkaan palvelukokemuksesta huolehditaan tässäkin yhteydessä: otatko kahvia vai teetä? Tumma vai vaalea paahto? 
 
Ja näin me etenimme, asia ja tilanne kerrallaan, kunnes kaikki asiat oli mietitty loppuun asti ja, mikä tärkeintä, jokainen meistä tiesi, miten mikäkin toimii. Näin tieto on kaikilla ja jokainen osaa vastata kysymyksiin ja palvella asiakasta hyvin joka osastolla, kun asiakasta mietityttää mikä tahansa asia. 
 
 

Mutta mutta… vaikka tilanne on hieman hankala, on meidän katsottava tämän ylikin. Kyllä koronarajoitukset hellittävät, kesää kohden tautitilanne rauhoittuu ja pääsemme jälleen tekemään täysillä sitä mistä nautimme: palvelemaan asiakkaita. Tämän tiimoilta meillä oli Minnan kanssa aamiaisen kesätyöntekijöiden haastatteluja. Aivan ihania tyttöjä, nuoria ihmisiä, jotka ovat valmiita oppimaan uutta ja haluavat tehdä töitä. On hienoa, että pystymme tarjoamaan työpaikkoja nuorille, jotka ottavat ensiaskeliaan työelämässä. Muutamat hakijoista olivat olleet meillä aamiaisella kesätöissä viime vuonnakin. Uudelleen hakeminen kertoo meille, että he viihtyivät meillä. Tärkeää minulle esimiehenä on, että töihin tullaan iloisena, ja sieltä myös lähdetään iloisena, tyytyväisenä hyvin tehtyyn työhön.

Naistenpäivääkin vietettiin tässä kuussa. Sitä juhlistimme sekä somessa, että vastaanotossa.

Tulinpa eräänä aamuna töihin, ja törmäsin tällaiseen komistukseen hotellin käytävällä:

Hän oli Koda, neljävuotias Hovawart, mitä suloisin asiakas! Sieltä hän tuli minua morjestamaan häntä heiluen, ja juttelin omistajan kanssa niitä näitä. Kysyin, saisinko ottaa hänestä kuvan ja omistaja suostui ilahtuneena. Nämä ovat niitä ihania kohtaamisia, joissa saa rapsutella ja rakastaa asiakasta, ihan luvan kanssa! <3

Kyllähän tähän kuukauteen mahtui jälleen myös juhlaa. Meidän Tuukka vastaanotosta sekä Tuula kerroshoidosta kävivät viime vuoden aikana Jollaksen järjestämän Lähiesimiehen ammattitutkinnon ja valmistuivat nyt maaliskuussa. Muistimme heitä kukkasin ja mukaan laitoimme vielä roppakaupalla onnitteluja hienosti suoritetusta työstä! Se on aina niin hienoa, kun ihmiset haluavat kehittyä työssään ja oppia lisää. Kiitos Tuukka ja Tuula!

Sen vielä haluan sinulle kertoa, että meidän Green Key -hakemuksemme piti palauttaa maaliskuussa. Green Key -merkin saanut majoituskohde tarkoittaa, että hotellimme on sitoutunut henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen sekä majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen. Tätä tärkeää työtä teemmekin hotellissa joka päivä, asiakkaiden kanssa yhdessä! Ensi kuussa kerronkin sinulle aamiaisellamme tehdystä hienosta työstä aamiaishävikin suhteen. :)

Sen verran vielä kirjoitan, että tätä blogia luettiin viime kuussa yli 1000 kertaa, täytyy sanoa, että yllätyin blogin saamasta palautteesta ja suosiosta - kiitos ihanat lukijat!

Tällaista hotellielämää meillä täällä Porissa oli maaliskuussa. Huhtikuussa vietämme pääsiäistä ja hotellimme on suljettuna sen ajan. Kevät tulee, aurinko paistaa ja valoa kohti mennään. Hyvää kevään odotusta sinulle, kuullaan jälleen toukokuussa!

Terkuin, Riina