Hae varaus

Brand of the Year

Sokos Hotels on jälleen vuoden hotellibrändi

Sokos Hotellit on ansainnut jälleen Vuoden brändi -palkinnon kansainvälisen The World Branding Awards -kilpailun hotellikategoriassa.

Kyseessä on maailmanlaajuisesti merkittävin brändityöstä myönnettävä palkinto. Edellisvuoden voittoa juhlittiin kaikissa Sokos Hotelleissa, joissa pokaali kiersi vuoden mittaan.

Kansainvälisen The World Branding Awards -kilpailun voittajan valintaan vaikuttaa kolme eri tekijää: brändin arvostus, kuluttajamarkkinatutkimus sekä julkinen online-äänestys. Näiden kriteerien pohjalta Sokos Hotels on valittu hotellikategoriassa jälleen Vuoden brändiksi.

"Olemme erittäin otettuja tästä tunnustuksesta. Olemme tehneet hartiavoimin töitä varmistaaksemme ensiluokkaisen asiakaskokemuksen jokaisessa kohtaamispisteessä. Tämä vaatii ensiluokkaisuutta myös työntekijäkokemuksessa. Työntekijämme työskentelevät joka päivä asiakkaidemme onnellistamisen eteen. Palkinto on ansaittu yhdessä tekemällä ja on osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä", kertoo markkinointijohtaja Johanna Wilén.

Viime vuonna tunnustusta vuoden brändiksi juhlistettiin koko Sokos Hotellien henkilöstön voimin. Palkintopysti kiersi vuoden aikana jokaisessa lähes 50 hotellissa Suomessa ja Virossa. Pystin roadshow alkoi Leviltä alku vuodesta 2023 ja päättyi Helsinkiin joulukuussa.

"Palkinto kuuluu ihan jokaiselle työntekijällemme ja halusimme, että jokainen voi kokea ylpeyttä siitä, mitä yhdessä olemme saaneet aikaiseksi", Wilén kuvaa.

Brand of the Year -ehdokkaina oli yhteensä 3 500 brändiä 45 maasta. Näistä 206 palkittiin. Sokos Hotels palkittiin kansallisella tasolla ja on ainoa tunnustuksen saanut suomalainen hotellibrändi. Sokos Hotels on saavuttanut myös muita merkittäviä palkintoja tänäkin vuonna. Se on valittu Suomen arvostetuimmaksi (Brändien arvostus 2023, Kauppalehti ja Taloustutkimus), Suomen luotetuimmaksi (2023, Valitut Palat) ja Suomen vastuullisimmaksi (2023, Sustainable Brand Index) hotelliketjuksi jo useana vuonna peräkkäin.

Brändin ydin on onnellistamisessa neljässä yksilöllisessä hotellityypissä

Sokos Hotellien missiona on vuodesta 2018 alkaen ollut asiakkaiden onnellistaminen. Onnellistamisen ydin on asiakkaiden toiveiden täyttäminen ja odotusten ylittäminen, joiden toteuttamisessa henkilökunnalla on vastuu ja vapaus. Onnellistaminen onkin nostanut ketjun asiakastyytyväisyyden huipputasolle, mutta myös vaikuttanut työtyytyväisyyteen merkittävästi.

Vastatakseen erilaisten ihmisten tarpeisiin mahdollisimman hyvin Sokos Hotels -ketju jakaantui kymmenen vuotta sitten eri hotellityyppeihin. Asiakkaat saavat nyt valita majoittuvatko elämäniloisessa Break-, yksilöllisessä ja laadukkaassa Solo- vai sydämellisesti suomalaisessa Original-hotellissa. Vuonna 2022 syntyi neljäs hotellityyppi Heymo by Sokos Hotels, jossa maksat vain siitä mitä tarvitset.

Lisätietoja: Johanna Wilén, markkinointijohtaja, Sokos Hotels, johanna.wilen@​sok.​fi, puh. 010 768 2570

The World Branding Forum

Voittoa tavoittelematon, kansainvälinen The World Branding Forum -järjestö on keskittynyt brändistandardien kehittämiseen. The World Branding Awards on järjestön tärkein kilpailu. https://​awards.​bra​ndin​gfor​um.​org

Sokos Hotels -ketjun brändinrakentamisen kulmakivet

Vuosi 1974: Sokos Hotels -ketju perustettiin. Ketjuttamisella pyrittiin ennen kaikkea markkinoinnin tehostamiseen ja tasalaatuisiin palveluihin.

1980-luku: S-Etukortti lanseerattiin. Omistaja-asiakkaille haluttiin tarjota kaikissa S-ryhmän toimipaikoissa, myös hotelleissa, parhaat edut ja hinnat.

2000-luvun alku: Lapsiasiakkaat saivat oman hotellikaverin, Onni Oravan.

2010-luku: Sosiaalinen media ja vaikuttajaviestintä muuttivat matkailumarkkinointia. Palvelusta tuli kaikkein tärkein kilpailukeino.

2012–2013: Suuri brändiuudistus. Sokos Hotels -ketju jakaantui eri hotellityyppeihin ollakseen yksilöllinen monille. Asiakkaat saavat nyt valita majoittuvatko elämäniloisessa Break-, yksilöllisessä Solo- vai sydämellisesti suomalaisessa Original-hotellissa. Vuonna 2022 syntyi neljäs hotellityyppi Heymo by Sokos Hotels.

Vuosi 2018: Missioksi asiakkaiden onnellistaminen. Henkilökunnalle annettiin vastuu ja vapaus onnellistaa asiakkaita. Onnellistaminen on nostanut ketjun asiakastyytyväisyyden huipputasolle ja vaikuttanut myös työtyytyväisyyteen merkittävästi.