Menu

Ajankohtaista

Ajankohtaista

Vuosi takana hotelliyöpymisten hiilipäästöjen kompensointia Sokos Hotelleissa

Tiedote 22.11.2022

Sokos Hotels lähti ensimmäisenä hotelliketjuna Suomessa mukaan yksityisasiakkaille tarjottavaan päästöjen kompensaatioon. Ensimmäisen vuoden aikana kertyneillä varoilla on suojeltu ja istutettu metsiä, luotu uusia hiilinieluja sekä kehitetty innovaatioita hiilensidontaan.

 

Vuosi sitten marraskuussa astui voimaan rahankeräyslain muutos, joka antoi kuluttajille mahdollisuuden kompensoida aiheuttamiaan ilmastopäästöjä. Sokos Hotels -ketju mahdollisti kompensaation asiakkailleen heti, kun lakimuutos astui voimaan.

– Asiakkaamme toivoivat vapaaehtoista kompensaatiota ja he ovat ottaneet sen selkeästi ilolla vastaan. Ensimmäisen vuoden aikana on kompensoitu jo tuhansia hotelliöitä ja -aamiaisia. Kompensaation tarjoaminen on luonteva jatkumo vaikuttavalle ja pitkäjänteiselle vastuullisuustyöllemme, kertoo kehityspäällikkö Jukka Kaartinen SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Vuoden aikana hotelliyöpyjien tekemien kompensaatioiden avulla sidottu hiilimäärä vastaa päästöjä, jotka syntyvät reilusta miljoonasta autolla ajetusta kilometristä.

Sokos Hotelleissa kompensaation hinta on tällä hetkellä vain 0,47 euroa per yö Suomessa ja 1,22 euroa Tallinnassa. Hintojen pohjana ovat keskimääräiset huonekohtaiset päästöt. Hinnat jäävät alhaiseksi, koska kaikkien Sokos Hotellien käyttämä sähkö tulee uusiutuvista lähteistä ja hotellien energiatehokkuutta on parannettu jo vuosia. Käytännössä kompensoitavaksi jää vain kiinteistön lämmityksestä ja aamiaisesta syntyviä päästöjä. 

Kompensaatio konkretisoi asiakkaalle oman hiilijalanjälkensä pienentämisen

Asiakkaiden kulutuksestaan maksama kompensaatio ei vaikuta S-ryhmän itse tekemään ilmastotyöhön.

– Kompensointi on hotellien asiakkaille tarjottava lisäpalvelu, jolla asiakkaat voivat vähentää omaa arkista hiilijalanjälkeään. Asiakkaiden maksamaa kompensointia ei lasketa mukaan S-ryhmän omiin ilmastotavoitteisiin, Kaartinen painottaa.  

S-ryhmän omalle toiminnalleen asettamat ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoiset. Vuosina 2015–2020 kaupparyhmä pudotti oman toiminnan hiilipäästöjään jo 70 prosenttia. Omien ilmastotoimiensa lisäksi S-ryhmä on haastanut tavarantoimittajansa mukaan pudottamaan omia hiilipäästöjään yhteensä miljoona tonnia. Iso juttu -haasteen on ottanut vastaan jo yli sata yritystä.

Tukea ilmastohankkeisiin

Kompensoinnilla kerätyillä varoilla rahoitetaan ilmastohankkeita, joissa ilmakehään jo päästettyä hiiltä sidotaan esimerkiksi metsiin tai maaperään. Sokos Hotellien asiakkaiden kompensaatiot ovat jakautuneet hankkeisiin Euroopassa, Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

– Päästöjä on kompensoitu muun muassa innovoimalla uudenlaista hiilensidontaa merilevän avulla, metsittämällä alueita Keniassa ja suojelemalla laajaa suoaluetta Borneon etelärannikolla Indonesiassa, Kaartinen kertoo.

Sidonnan teho on tieteellisesti todennettua ja sertifioitua. Sokos Hotellien yhteistyökumppanina kompensoinnissa on kotimainen Compensate-säätiö. Compensate on suomalainen toimija, jonka kompensaatiomallin keskiössä on merkittävä ylikompensointi eli hiiltä sidotaan ilmakehästä aina vähintään saman verran kuin sitä on tuotettu. Kaikki projektit ovat aina lisäisiä eli kompensaatiotoiminnan pitää todennetusti lisätä hiilensidontaa.

Sokos Hotellien kautta tehtyihin kompensaatiohankkeisiin ja -tuloksiin voi tutustua tarkemmin säännöllisesti päivittyvästä raportista

Lisätietoja medialle:

 

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan kehityspäällikkö Jukka Kaartinen, puh. 010 76 82764

 

Lisätietoa hankkeista, joita Sokos Hotellien asiakkaat ovat tukeneet kompensoimalla hotelliyöpymisensä:

Running Tide

Running Tide -hankkeessa merilevää kasvatetaan miljoonissa puuhakkeesta tehdyissä poijuissa Islannissa. Levä sitoo pintavesiin päätynyttä hiilidioksidia itseensä ja kun se kasvaa riittävän painavaksi, se putoaa merenpohjaan. Merenpohjassa levään sitoutunut hiilidioksidi säilyy jopa satojen vuosien ajan.

Ilmastohyötyjen lisäksi hanke auttaa myös pysäyttämään merien lämpenemistä sekä happamoitumista, jotka vaikuttavat negatiivisesti merten ekosysteemeihin, kuten mereneläviin. Merten lämpenemisestä aiheutuvat negatiiviset vaikutukset ulottuvat myös eri yhteisöihin ja ihmisiin, joiden elinkeino pohjautuu kalastukseen. Running Tide -hanke tuo siten moninaisia hyötyjä niin ilmastolle, merten ekosysteemeille kuin kalastajille. Hanketta voidaan kutsua niin sanotuksi innovatiiviseksi hiilensidontahankkeeksi, joka on uudenlainen vaihtoehto perinteisten metsitys- ja metsänsuojeluhankkeiden rinnalle.

TIST Kenia

TIST (The International Small Group and Tree Planting Program) on palkittu metsityshanke, joka tukee myös kestävää kehitystä. Hanke toimii Keniassa, Ugandassa, Tansaniassa sekä Intiassa, ja Keniassa siihen osallistuu tällä hetkellä yli 76 000 maanviljelijää. Kaikista TIST-hankkeen osallistujista 35 000 on naisia. Projektin osallistujat ovat tähän mennessä istuttaneet yli 10,5 miljoonaa puuta sekä 4,5 miljoonaa puuntaimea.

TIST tukee kaikkia YK:n kestävän kehityksen mukaisia tavoitteita. Hankkeeseen osallistuvat maanviljelijät omistavat maan sekä istutetut puut ja voivat vapaasti valita istutettavat puulajit. Osallistujille maksetaan kustakin istutetusta puusta kahdeksan dollaria ja lisäksi he saavat hankkeesta myytävien hiilikrediittien tuotoista itselleen 70 prosenttia.

Rimba Raya

Rimba Raya -hankkeessa suojellaan 47 237 hehtaarin asuttamatonta suoaluetta Borneon etelärannikolla Indonesiassa. Vaikka suot kattavat vain noin kolme prosenttia maapallon pinta-alasta, ne sitovat itseensä kaksi kertaa niin paljon hiiltä kuin kaikki maailman metsät yhteensä.

Ilman tätä suojeluhanketta suoalue olisi hyödynnetty palmuöljyplantaasina, jolloin alue olisi hakattu, kuivatettu ja poltettu. Alue ei ole pelkästään suuri hiilinielu, vaan siellä toimii myös orankien suojeluprojekti ja lisäksi alueelta löytyy 50 muuta uhanalaista lajia. Nämä lajit eivät todennäköisesti olisi selviytyneet tällä alueella, jos suoalue olisi muutettu palmuöljyplantaasiksi.

Lue lisää

Joulu-tammikuun poikkeavat aukioloajat Sokos Hotelleissa, Myyntipalvelussa ja S-Card Asiakaspalvelussa

Joulu 2022 & uusivuosi 2023

Sokos Hotels Myyntipalvelu

Avoinna ma-pe klo 8-18. Puh. 0300 870 000 (51 snt/min + pvm/mpm)

Myyntipalvelun poikkeusaukioloajat joulu-tammikuussa:

vko 49  
 ti 6.12.  suljettu
vko 51  
 pe 23.12.  avoinna klo 8-16 
vko 52  
 ma 26.12.   suljettu
vko 1  
 pe 6.1.  suljettu

S-Card Asiakaspalvelu 

Avoinna ma-pe klo 9-16. Puh. 010 76 82777 (8,35 snt/puh + 12,09 snt/min) 

Asiakaspalvelun poikkeusaukioloajat:

vko 49  
 ma 5.12.  suljettu
 ti 6.12.  suljettu
vko 51  
 pe 23.12.   suljettu
vko 52  
 ma 26.12.  suljettu 
vko 1  
 pe 6.1.  suljettu

Hotellit

Alla olevat hotellit ovat suljettuina mainittuina ajankohtina. Mikäli hotelli ei ole listassa, se on avoinna normaalisti joulun pyhien ja uudenvuoden ajan.

Hotelli

 Hotelli 
 sulkeutuu 

 Hotelli
 avautuu 

Espoo    
 Original Sokos Hotel Tapiola Garden   18.12.  9.1.
 Heymo 1 by Sokos Hotels  16.12.  9.1.
Helsinki    
 Original Sokos Hotel Albert  18.12.  30.12.
 Solo Sokos Hotel Helsinki  18.12.  28.12. 
Iisalmi    
 Original Sokos Hotel Koljonvirta  22.12.  27.12.
Joensuu    
 Original Sokos Hotel Vaakuna  16.12.  9.1.
Jyväskylä    
 Original Sokos Hotel Alexandra  23.12.  27.12.
Kokkola       
 Original Sokos Hotel Kaarle  22.12.  27.12.
Lappeenranta    
 Original Sokos Hotel Lappee  23.12.  27.12.
Pori    
 Original Sokos Hotel Vaakuna  22.12.  27.12.
Salo    
 Original Sokos Hotel Rikala  23.12.  27.12.
Seinäjoki    
 Original Sokos Hotel Lakeus  22.12.  10.1.
Tampere    
 Original Sokos Hotel Villa  23.12.  30.12.
Vaasa    
 Original Sokos Hotel Royal Vaasa  22.12.  24.1.
Vantaa    
 Original Sokos Hotel Vantaa  22.12.  9.1.

 

Hotellien ravintoloiden aukioloajat: raflaamo.fi »

Lue lisää

Sokos Hotelleille Vuoden hotellibrändi -tunnustus kansainvälisessä brändikisassa.

Tiedote 4.11.2022

Sokos Hotellit on saanut Vuoden brändi 2022 -palkinnon kansainvälisen The World Branding Awards -kilpailun hotellikategoriassa. Kyseessä on maailmanlaajuisesti merkittävin brändityöstä myönnettävä palkinto.

 

Tämän vuoden palkintogaala järjestettiin 3.11. kuninkaallisissa puitteissa Lontoon Kensingtonin palatsissa, jossa Sokos Hotellien palkinnon vastaanottivat SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan kaupallinen johtaja Nina Nieminen sekä konsepti- ja kehitysjohtaja Jaana Matikainen.

 

Brand of the Year -tittelin voittajat valitaan yleisöäänestyksen, kuluttajatutkimuksen ja tuomareiden arvioinnin pohjalta. Palkinnot jaetaan maittain, maanosittain ja maailmanlaajuisesti. Tänä vuonna ehdokkaina oli yhteensä 3500 brändiä 45 maasta, 206 palkittiin. Sokos Hotels palkittiin kansallisella tasolla ja on ainoa tunnustuksen saanut suomalainen hotellibrändi.

 

Asiakkaiden onnellistaminen brändinrakennuksen ytimessä

"Tunnustus tuntuu todella arvokkaalta. Sokos Hotels -brändiä on rakennettu niin markkinoinnin, viestinnän, palvelumuotoilun kuin laadun varmistamisen keinoin pitkäjänteisesti jo kohta 50 vuotta.  Sokos Hotels -brändi näkyy kuitenkin parhaiten henkilökunnassamme, sillä brändi on yhtä kuin siellä työskentelevät ihmiset. Onnellistamismissiomme myötä henkilökuntamme tuottaa unohtumattomia asiakaskokemuksia vieraillemme joka päivä", kertoo markkinointijohtaja Outi Vitie ylpeänä.

Sokos Hotelleissa onnellistamisen ydintä on asiakkaiden toiveiden täyttäminen ja odotusten ylittäminen. Henkilökuntaa myös palkitaan onnellistamisteoista kuukausittain.

Suomen vastuullisin hotelliketju

"Asiakkaamme kokevat suomalaisen hotelliketjun luotettavana, vastuullisena ja turvallisena. Seikkoja, joita nykyisessä maailmantilanteessa ja pandemian jälkimainingeissa arvostetaan erityisen paljon", Outi Vitie kuvailee.

Vastuullisuustyö on Sokos Hotelleissa jatkuvaa tekemistä. Muun muassa ruokahävikin vähentämiseen on panostettu vuosia ja energiatehokkuutta parannettu koko ajan. Ketju on tarjonnut vuodesta 2021 lähtien asiakkailleen mah­dol­lis­uuden hy­vit­tää yö­py­mi­sen­sä hii­li­ja­lan­jäl­ki. Lisäksi se on sitoutunut S-ryhmän tavoitteeseen olla hiilinegatiivinen yritys vuoteen 2025 mennessä. Kaikilla Sokos Hotelleilla on Green Key -ympäristötunnus.

"Niin nyt saatu Brand of the Year -palkinto kuin useat vuosien varrella saamamme kotimaiset tunnustukset kannustavat meitä jatkamaan hyvää ja vastuullista työtä henkilökuntamme ja asiakkaidemme eteen", Vitie jatkaa.

Sokos Hotels on valittu Suomen arvostetuimmaksi (Brändien arvostus 2022, Kauppalehti ja Taloustutkimus), Suomen luotetuimmaksi (Valitut Palat) ja Suomen vastuullisimmaksi (Sustainable Brand Index) hotelliketjuksi jo useana vuonna peräkkäin.

 

Lisätietoja: Outi Vitie, markkinointijohtaja, Sokos Hotels, outi.vitie@sok.fi, puh. 010 768 2733

 

Sokos Hotels -ketjun brändinrakentamisen kulmakivet

Vuosi 1974: Sokos Hotels -ketju perustettiin. Ketjuttamisella pyrittiin ennen kaikkea markkinoinnin tehostamiseen ja tasalaatuisiin palveluihin.

1980-luku: S-Etukortti lanseerattiin. Omistaja-asiakkaille haluttiin tarjota kaikissa S-ryhmän toimipaikoissa, myös hotelleissa, parhaat edut ja hinnat.

2000-luvun alku: Lapsiasiakkaat saivat oman hotellikaverin, Onni Oravan.

2010-luku: Sosiaalinen media ja vaikuttajaviestintä muuttivat matkailumarkkinointia. Palvelusta tuli kaikkein tärkein kilpailukeino.

2012–2013: Suuri brändiuudistus. Sokos Hotels -ketju jakaantui eri hotellityyppeihin ollakseen yksilöllinen monille. Asiakkaat saavat nyt valita majoittuvatko elämäniloisessa Break-, yksilöllisessä Solo- vai sydämellisesti suomalaisessa Original-hotellissa. Vuonna 2022 syntyi neljäs hotellityyppi Heymo by Sokos Hotels.

Vuosi 2018: Missioksi asiakkaiden onnellistaminen. Henkilökunnalle annettiin vastuu ja vapaus onnellistaa asiakkaita. Onnellistaminen on nostanut ketjun asiakastyytyväisyyden huipputasolle ja vaikuttanut myös työtyytyväisyyteen merkittävästi.

 

Sokos Hotels on 46 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun neljä eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Kaikilla Sokos Hotelleilla on Green Key -ympäristötunnus. www.sokoshotels.fi

 

Voittoa tavoittelematon The World Branding Forum -järjestö on keskittynyt brändistandardien kehittämiseen. The World Branding Awards on järjestön tärkein kilpailu. https://awards.brandingforum.org

Lue lisää

Sokos Hotelleille useita palkintoja kansainvälisessä luksushotellikisassa

Joensuun Kimmel on Euroopan paras kokoushotelli, Lahden Seurahuone Euroopan vastuullisin hotelli

 

Tiedote 24.10.2022

Sokos Hotellit Joensuussa, Kotkassa, Lahdessa ja Tampereella palkittiin arvostetulla World Luxury Hotel Awards -tunnustuksella.  Tunnustukset myönnetään tasokkaille hotelleille, jotka kykenevät tarjoamaan sekä erinomaiset puitteet että palvelutason vierailleen.

Joensuun Original Sokos Hotel Kimmel sai Euroopan parhaan kokous- ja tapahtumahotellin palkinnon. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone palkittiin Euroopan vastuullisimpana hotellina. Lisäksi Original Sokos Hotel Seurahuone, Kotka ja Tampereen Solo Sokos Hotel Torni saivat kansallisen tason palkinnot, Kotkan Seurahuone parhaana konseptihotellina ja Tampereen Torni kokous- ja kongressihotellina.

Kilpailussa yli 300 000 matkailijaa sai äänestää suosikkihotelliaan maailman parhaaksi omassa kategoriassaan. Voittajat valitaan joka vuosi maittain, maanosittain ja maailmanlaajuisesti. Palkintogaala järjestettiin Turkin Antalyassa 22. lokakuuta 2022.

Luksusta nykykarjalaiseen tapaan Joensuussa

Vuonna 2021 täysin uusittu Original Sokos Hotel Kimmel on nykykarjalaista luksusta tarjoileva tapahtumatalo Pielisjoen rannalla Joensuussa. Karjalaista mystiikkaa henkivät huoneet, tasokkaat ravintolapalvelut, muuntuvat kokoustilat ja Nautiskelukylpylä Kimmel Spa muodostavat uniikin hotellielämyksen niin Staycation-, bisnes- kuin kokousvieraille.

"Tasokas hotellikokonaisuus siivittää myös henkilökuntamme joka päivä loistosuorituksiin. Tämä palkinto on iso kiitos Kimmelin henkilökunnalle heidän omistautumisestaan vieraillemme täydellä sydämellään", toteaa hotellinjohtaja Kaija-Riitta Uusitalo tunnustuksesta ylpeänä.

Hienojen hetkien lahtelaishotelli

Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneen ravintolasalissa on vietetty ikimuistoisia juhlia jo 1890-luvulta lähtien. Nykyään siellä nautitaan myös Suomen parhaaksi kehuttua aamiaista. Vuosina 2020–2021 avautuneet 50 tyylikästä Loft-huonetta tarjoavat kansainvälisen tason hotellielämyksen talon muiden palveluiden rinnalla.

Vastuullisuusteot näkyvät hotellissa monina arjen tekoina – esimerkiksi kaikki hotellin jätevedet puhdistetaan, ja Seurahuoneen katolla on aurinkokeräimet, joilla lämmitetään osa hotellin käyttövedestä.

Merellistä tunnelmaa Kotkassa

Kotkansaaressa sijaitsevassa Original Sokos Hotel Seurahuoneessa merielementin voi aistia monin tavoin sisustusmateriaaleista erilaisiin merellisiin yksityiskohtiin. Monipuolinen ravintolamaailma, persoonalliset huoneet ja katolla sijaitseva näköalasauna sekä talon rento palvelutapa saavat positiivista palautetta vierailta.

Kunnianosoitus Tampereen historialle

Solo Sokos Hotel Tornin 88 metrin korkeuteen yltävä hotellitorni ja siihen yhdistyvät vanhat veturitallit luovat uniikit puitteet kokea Tampereen kiehtovaa tarinaa ja ilmiöitä.  Hotellin 25. kerroksessa sijaitseva Moro Sky Bar on suosittu kohtaamispaikka. Paja Kongressista löytyy 10 kokous- ja juhlatilaa jopa 700 hengen tilaisuuksille.

Kaikilla Sokos Hotelleilla on Green Key -ympäristötunnus. Sokos Hotels on nimetty Suomen arvostetuimmaksi, luotetuimmaksi ja vastuullisimmaksi hotelliketjuksi jo useana vuonna peräkkäin.

 

Lisätietoja: Outi Vitie, markkinointijohtaja, Sokos Hotels, outi.vitie@sok.fi, puh. 010 768 2733

Lue lisää

Arkisto

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
5
6
7
8
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone
Kirjautuneelle asiakasomistajalle vieläkin paremmat hinnat!
Saat edut käyttöösi kirjautumalla S-käyttäjätilillä verkkosivuillemme.
Kirjaudu sisään
Näin voit varata huoneita S-Card-asiakkaana sekä tarkastella ja päivittää omia tietojasi.