Ajankohtaista

Ajankohtaista

Arkisto

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone

Sokos Hotellien luovat huoneet pitävät kokouksen hyvässä vireessä

18.1.2017

Työn luonne ja tekemisen tapa on viime vuosikymmenenä muuttunut merkittävästi. Tämä pätee myös neuvotteluihin ja kokouksiin, nyt kaivataan pois luokkahuonemaisesta tilasta rennompaan kokoustamiseen. Sokos Hotelleissa on kuultu kokousjärjestäjien pohdintaa siitä, miten saada kuulijat osallistumaan aiempaa enemmän kokouksen sisältöön.

 

Luova huone on Sokos Hotellien tarjoama rento vaihtoehto innovatiivisiin kokouksiin, aivoriihiin ja työpajoihin, joissa halutaan ideoida, luoda uutta tai pitää ryhmän vire muulla tavoin korkealla. Tilat sopivat parhaiten 10–15 hengen ryhmille.

 

"Tutkimme tarkkaan kokousasiakkailta saatua palautetta. Lisäksi perustimme asiakkaiden kanssa työryhmän, jossa pohdittiin, mitä innostava ja tähän hetkeen päivitetty kokous tarvitsee puitteikseen", kertoo konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta. "Halusimme luoda aktiivisuuteen kannustavat tilat, joissa on mukava kokoustaa ja työskennellä, ja joissa tulee hyvälle tuulelle."

 

Sokos Hotellien luovissa huoneissa neuvottelupöydän voi säätää sähköisesti seisomakorkeudelle. Kokoustaa voi myös sohvaryhmillä tai vaikka lattiatyynyillä. Kalusteet ovat helposti säädeltävissä ja muunneltavissa ja niitä pystyy kevyesti siirtelemään vaikka kesken lauseen. Tilojen kalustus tukee liikettä ja hyvinvointia.

 

Jokaisesta luovasta huoneesta löytyy kirjoitusseinä ja erilaiset aistikokemukset on otettu huomioon muun muassa tilan värityksen, valittujen tekstuurien ja äänimaailman kautta.

Värikäs ja rento tunnelma vahvistaa yhteisöllisyyden kokemusta. Tilaisuudet saavat rennon luonteen, kun yksi työskentelee seisten, tai esimies kuuntelee alaisensa ideaa jumppapallolla tai lattiatyynyllä istuen.

 

Ensimmäisenä luova huone konseptoitiin lappeenrantalaiseen Original Sokos Hotel Lappeeseen pari vuotta sitten. Käyttäjät ovat ottaneet tilan innostuneina vastaan. Jopa niin, että tilan ollessa varattuna jotkut asiakkaat ovat valmiita muuttamaan oman tilaisuutensa ajankohtaa saadakseen juuri luovan huoneen käyttöönsä.

 

"Luova huone on selvästi keventänyt tilaa käyttävien asiakkaiden kokouksia rennommiksi ja spontaanimmiksi. Aiempaa enemmän kokoustiloja kysellään vastaanotosta myös heti käytettäviksi", kertoo Lappeen hotellinjohtaja Matti Sinkko. "Tilaa on käytetty erityisesti erilaisiin suunnittelu- ja ideointikokouksiin, mutta myös työpaikkahaastatteluihin. Hotellinjohtaja Sinkko paljastaa myös salaisuuden; kun varauskalenterista etsitään vapaata kokoustilaa henkilökunnan sisäisille palavereille, aina ensimmäisenä tarkastetaan luovan huoneen varaustilanne.

Luova huone löytyy näistä Sokos Hotelleista:

Original Sokos Hotel Lappee Lappeenranta,
Original Sokos Hotel Pasila Helsinki,
Original Sokos Hotel Flamingo Vantaa,
Original Sokos Hotel Vantaa,
Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone,
Solo Sokos Hotel Torni Tampere,
Original Sokos Hotel Hamburger Börs Turku,
Original Sokos Hotel Vaakuna Pori ja
Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna.

Tervetuloa torstaina 19.1. Matka-messujen Business Travel Forumiin tutustumaan Sokos Hotellien luovaan huoneeseen. Tilan ja Sokos Hotellien edustajat löydät osastolta numero MBF8

Lisätiedot: Minna Eliasson, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 050 388 3856, s-posti minna.eliasson@sok.fi

Lisätietoa luovasta huoneesta: https://www.sokoshotels.fi/fi/kokoukset/luova-huone

Lue lisää

Nina Nieminen matkailualan kansainvälisen järjestön johtotehtävään

16.12.2016

HSMAI:n Euroopan alueella on jo entuudestaan kolme advisory boardia, jotka keskittyvät matkailualan revenue managementiin, digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin. Jakeluun keskittyvä advisory board on perustettu äskettäin ja aloittaa nyt toimintaansa.

Uuden jakeluun keskittyvän asiantuntijaryhmän johtoon valittu Nina Nieminen arvostaa tehtävässään eri organisaatioiden ja ihmisten välistä vuorovaikutusta, josta oppii jatkuvasti uutta.  

"Odotan innolla keskusteluja, erilaisten näkemysten jakamista ja oppimista advisory boardin ja koko toimialan kesken. Matkailukaupan jakelu muuttuu jatkuvasti digitalisaation myötä. Tulosta kasvattaakseen hotellien on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota jakeluratkaisuihinsa ja -strategioihinsa", Nieminen korostaa.

"On ilo saada Nina Nieminen tähän tehtävään. Hän on osallistunut aktiivisena ja aloitteellisena jäsenenä toimintaamme ja esiintynyt useissa tilaisuuksissamme. Puheenjohtajana hän voi antaa vahvan panoksen uuden advisory boardin työskentelyyn", HSMAI:n Euroopan alueen johtaja Ingunn Hofseth sanoo.

 

HSMAI:n Euroopan alueen jakeluun keskittyvän advisory boardin kokoonpano:

Nina Nieminen, puheenjohtaja, SOK/Sokos Hotels
Richard Biggs, Rezidor Hotel Group
Michael Hucho, AccorHotels
Adriaan Coppens, OTA Insight
Ralf Denke, Steigenberger Hotels
Shawn K. Jereb, Belmond
Nils Korsvoll, eBerry by Nordic Choice Hospitality Group
Thomas Grundström, Scandic Hotels

Lue lisää HSMAI:n Euroopan alueen toiminnasta: http://hsmai-europe.com/

Lue lisää

S-ryhmän hotelleista jo yli puolet on Green Key -sertifioituja

1.12.2016

Ensimmäiset S-ryhmän hotellit Green Key -sertifioitiin maaliskuussa 2015.  Joulukuun 1. päivänä 2016 Green Key -sertifikaatin saavat Original Sokos Hotel Vaakuna Mikkelissä, Original Sokos Hotel Kaarle Kokkolassa, Original Sokos Hotel Seurahuone Kotkassa sekä Original Sokos Hotel Puijonsarvi Kuopiossa.

Green Key -ohjelmassa on nyt mukana kaikki Suomen kahdeksan Radisson Blu Hotellia ja 28 Sokos Hotellia ketjun 50 yksiköstä.

– Etenemme hyvää tahtia, mistä kiitos kuuluu paitsi hotelleissa tehtävälle hyvälle vastuullisuustyölle, myös Suomen Green Keyn aktiiviselle ja asiantuntevalle toiminnalle. Meillä on yhteinen tavoite saada ympäristöasioiden huomiointi osaksi henkilöstön ja asiakkaiden arkea kaikissa hotelleissamme, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Ympäristöasiat osaksi arkea

Green Key on nostettu hävikinhallinnan ohella S-ryhmän hotellien vastuullisuustekojen kärkeen. Miksi juuri Green Key?

– Siksi, että se ottaa monipuolisesti kantaa matkailualan vastuullisuuteen ja näkyy hotelleissa muutenkin kuin sertifikaattina seinällä. Green Key on tuonut ympäristön huomioinnin aidosti osaksi hotellien arkea, Janina Nurmela kuvailee.

Green Key -merkin saanut hotelli on sitoutunut muun muassa henkilöstön ja asiakkaiden ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen pienentämiseen.

Henkilöstö ja asiakkaat mukaan

Hotellien henkilöstöstä on nimetty Green Key -lähettiläät, jotka kannustavat ympäristöasioiden huomioinnissa.

– Jokainen voi vaikuttaa omilla teoillaan, kuten lajittelemalla jätteet, sammuttamalla turhat valot ja välttämällä printtausta. Esimerkiksi Original Sokos Hotel Ilveksessä päästäneen ensi vuonna kokonaan eroon sekajätteestä, Janina Nurmela havainnollistaa.

Isot valinnat voivat liittyä vaikkapa lähiruoan, led-valojen tai uusiutuvan energian suosimiseen. Parhaat ideat laitetaan kiertoon hotellista toiseen.

Green Key aktivoi myös hotellien asiakkaita ympäristötekoihin ja oman hyvinvointinsa vaalimiseen.

– Esimerkiksi Break Sokos Hotel Flamingossa asiakkaita kannustetaan käyttämään hissin sijaan portaita, jotka on vieläpä numeroitu. Hyötyliikuntaa tuemme myös hotelleista lainattavilla polkupyörillä. Hotelliaamiaisella muistutamme asiakkaitamme turhan ruokahävikin välttämiseksi opasteilla: "Joskus silmät syövät enemmän kuin masu jaksaa", Nurmela kertoo.

Vastuullinen matkailu vahvistuu

Vastuullinen matkailu rantautuu yhä vahvemmin Suomeen.

– Matkailijat arvostavat hotellien ja matkakohteiden tekemää ympäristötyötä, vaikka vastuullisesta toiminnasta ei olla vielä valmiita maksamaan juurikaan ekstraa. Ympäristöteot ovat kuitenkin entistä tärkeämpiä hotellin maineen ja valinnan kannalta, Green Key -ohjelmapäällikkö Marketta Viljasaari toteaa.

– On hienoa, että S-ryhmän hotellit ovat innolla mukana Green Keyssä ja tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden vaikuttaa ympäristöasioihin myös omilla valinnoillaan.

Tarkemmin Green Key -toiminnasta Sokos Hotelleissa: https://www.sokoshotels.fi/fi/tietoa-meista/vastuullisuus-sokos-hotelleissa/green-key

Tutustu Green Keyn toimintaan: http://greenkey.fi/

Lisätietoja:

Janina Nurmela, kehityspäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 01076 82878, janina.nurmela@sok.fi

www.sokoshotels.fi

www.radissonblu.fi

Lue lisää

Sokos Hotels kehittää sähköistä sisään- ja uloskirjautumista

30.11.2016

Online check-in -pilotti on käynnistynyt Porin Original Sokos Hotel Vaakunassa ja Oulun Original Sokos Hotel Arinassa. Kaikki S-Card-asiakkaat, jotka ovat tehneet varauksen verkkosivujen Oma S-Card -palvelun kautta, voivat nyt kirjautua näihin hotelleihin jo etukäteen sisään esimerkiksi puhelimellaan ja nopeuttaa siten hotelliin saapumistaan.

Palvelulle uskotaan olevan kysyntää varsinkin ruuhka-aikoina. "S-Card-asiakkaat ovat uskollisia kanta-asiakkaitamme. Haluamme palvella heitä paremmin ja tarjota vaihtoehtoisen tavan kirjautua hotelliin. Uskomme, että saamme heiltä myös arvokasta palautetta palvelun kehittämiseksi." Sokos Hotellien konseptipäällikkö Markus Siitonen kertoo.

Online check-in on mahdollinen aikaisintaan majoituspäivän aamuna klo 5, ja viimeistään se tulee tehdä tuntia ennen hotelliin saapumista. Kun kirjautuminen on tehty, asiakas saa tekstiviestillä tai sähköpostitse ilmoituksen kirjautumisen onnistumisesta. Hotellin vastaanotossa online check-in -asiakkaille on varattu oma piste, josta asiakas noutaa avaimensa.

Porin Original Sokos Hotel Vaakunassa sähköinen kirjautuminen on ollut mahdollista nyt parin viikon ajan. Kokemukset ovat pääosin positiivisia, ja hyviä kehitysehdotuksiakin on saatu. "Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Henkilökuntamme neuvoo mielellään uuden palvelun käytössä," Vaakunan hotellipäällikkö Riina Ojanen vinkkaa.  

Online check-in ei ole syrjäyttämässä perinteistä sisäänkirjautumista hotellin vastaanotossa. Palvelua kehitetään asiakkaiden ja henkilökunnan käyttökokemusten pohjalta. "Jos olet tulossa lähiaikoina Poriin tai Oulun Arinaan, ja olet S-Card-asiakas, kannattaa tehdä varaus Oma S-Card -sivun kautta." suosittelee Siitonen.

Joulukuussa 2016 mukaan tulee ensimmäinen hotelli pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2017 online check-in laajenee yhä useampaan hotelliin, ja sähköisen uloskirjautumisen pilotointi alkaa.

Lisätietoja

Markus Siitonen, konseptipäällikkö, Sokos Hotels, p. 010 76 82739, markus.siitonen@sok.fi
Riina Ojanen, hotellipäällikkö, Original Sokos Hotel Vaakuna, Pori, p. 041 462 5535, riina.ojanen@sok.fi

Oma S-Card -palvelu: www.sokoshotels.fi/omascard

Lue lisää

Harri Ojanperä jatkaa MaRa ry:n puheenjohtajana

4.11.2016

Harri Ojanperä on toiminut MaRan hallituksen puheenjohtaja syksystä 2014 alkaen. Varapuheenjohtajiksi valittiin Hotelli Isovalkeisen yrittäjä Mika Moisander ja Antell-konsernin toimitusjohtaja Tomi Lantto. MaRan liittokokous nimitti vuoden 2017 hallituksen 3.11. Helsingissä.

"Matkailu- ja ravintola-ala jatkaa kasvuaan. Toimialamme investoi, kehittyy ja kansainvälistyy. Maailman arvostetuimpia matkailuoppaita julkaiseva Lonely Planet on valinnut Suomen kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi vuodelle 2017. Suomi on kymmenen maan listalla ainut eurooppalainen maa. Alamme yhteiskunnallinen painoarvo ja arvostus kasvaa koko ajan. Alan keskeisimpänä edunvalvojana ja yhteisten asioiden ajajana MaRa ry:llä on ollut tässä kehityksessä erittäin tärkeä rooli", Ojanperä kiteyttää.

Liittokokous valitsi hallitukseen kaikkiaan 26 jäsentä sekä heille henkilökohtaiset varajäsenet.

MaRan hallitus 2017:

Harri Ojanperä, SOK, Helsinki, puheenjohtaja
Mika Moisander, Beodos Oy, Kuopio, varapuheenjohtaja
Tomi Lantto, Antell-konserni, Oulu, varapuheenjohtaja

Kari Jussi Aho, Rukakeskus Oy, Kuusamo / Pyhätunturi Oy, Pelkosenniemi
Backman Mikael, Restel Oy, Helsinki
Bianca Brink, Sodexo Oy, Helsinki
Tero Eskola, Karjalohjan Päiväkumpu Oy, Lohja
Jouko Heinonen, HOK-Elanto Liiketoiminta Oy, Helsinki
Juho Jokinen, Hotelli Polaris Oy, Edsevö
Ilkka Joukanen, Restile Oy, Turku
Pasi Jääskeläinen, Kettu ja Kana Oy, Heinola
Juha Kivelä, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Joensuu
Jaana Korhola, Fazer Food Services Suomi Oy, Helsinki
Ilkka Koski,Jokivarsiravintolat Oy, Kalajoki
Aki Käyhkö, Scandic Hotels Oy, Helsinki Arto Maijala, Sonaatti Oy, Jyväskylä
Maria Muinonen, Savenius Oy, Ristiina
Jarkko Myllymäki, Zipuli Oy, Helsinki
Iris Mäkinen, Mäntän Klubi Oy,
Mänttä Juha Nalli, Armpa Oy, Lappeenranta
Jyrki Niva, Lapland Safaris Group Oy, Rovaniemi
Sakari Pasanen,Tykkimäen vapaa-aikakeskus Oy, Kouvola
Niina Pekkala, Oy Sea Lapland Hotels and Restaurants Ltd, Kemi
Lauri Turtola, Kutu Ravintolat Oy, Pori
Vesa Viitanen, Burger-In Oy, Turku
Markku Virtanen, Restamax Oyj, Tampere

Lisätietoa:

MaRan hallituksen puheenjohtaja Harri Ojanperä, 0500 421 175

Lue lisää