Ajankohtaista

Ajankohtaista

Esteetön hotelli toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleiksi

16.5.2019

Hotelliketjujen esteettömyystyöskentely on osa osa S-ryhmän vastuullisuusohjelman toimeenpanoa. Sokos Hotellit ja Radisson Blu Hotellit toimivat S-ryhmässä edelläkävijöinä entistä esteettömämmän asiointiympäristön kehittämisessä, sillä matkailualalla esteettömien tilojen tarve edustaa jo valtavirtaa. Esteettömiä palveluita tarvitsevien ryhmä on todella moninainen näkövammaisista liikuntaesteisiin ja lapsiperheistä vanhuksiin. Pelkästään EU:n vammaiskorttiin oikeutettuja henkilöitä on Suomessa noin 300 000. Hyvät, esteettömät tilat tarjoavat myös uutta liiketaloudellista potentiaalia hotelli- ja ravintolayrityksille.

Entistä esteettömämmän hotelliympäristön työstämisessä SOK Matkailu- ja ravitsemistoimialan ketjuohjaus käytti apuna vammaisjärjestöjen asiantuntijoita sekä Avaavan esteettömyyskonsultteja.

Hotellien henkilökunta kartoitti – paras palaute tulee asiakkailta

Esteettömyyskartoitus tehtiin hotelleissa itsearviointina 10-kohtaisen asiakaspolkukriteeristön mukaan. Kartoituksessa tarkasteltiin hotelliasiakkaan vierailua kokonaisuudessaan aina varaamisesta uloskirjautumiseen. Hotellien henkilökunta perehtyi muun muassa opasteisiin, hotellihuoneiden varusteluun, sujuvaan kulkemiseen sekä näkö- ja kuuloympäristöön.

Mitä kartoituksessa selvisi Original Sokos Hotel Presidentin osalta, hotellinjohtaja Hannele Laurila?  

"Meillä esteettömyyteen liittyvät perusasiat saatiin hyvin ajan tasalle hotellin 2018 valmistuneessa uudistuksessa. Esteettömyyskartoituksessa tuli kuitenkin esiin kehityskohteita, joita emme olleet osanneet ajatella", Laurila toteaa.  "Esimerkiksi ovisilmät ovat edelleen pyörätuolilla liikkuville liian korkealla. Monet ongelmakohdat olemme saaneet kuntoon pienillä korjausliikkeillä, muun muassa hankkimalla uusia apuvälineitä. Puiseen vastaanottotiskiin asennettiin kauniit tapit, joiden varaan kainalosauvat tai kävelykepin voi laskea. Sisäänkäynnin punainen matto sijoitettiin uudelleen niin, että sen suunta ohjaa näkövammaisia vastaanottoa kohti. Kartoitus oli todella hyödyllinen mutta parhaat vinkit meille ovat kuitenkin tulleet asiakaspalautteiden kautta."

Mikä on tilanne Sokos Hotelleissa ketjutasolla, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta?

"Hotelleissamme perusasiat ovat hyvin hoidossa. Esteettömissä hotellihuoneissa on pääosin mitoitusten mukaiset kylpyhuoneet, kynnyksettömät ovet ja apuvälineitä tarjolla. Kartoituksissa tuli esiin monia, melko pienillä muutoksilla korjattavia asioita, joilla kuitenkin

on iso merkitys asiakkaan hotellikokemukseen. Epäkohtia voidaan korjata viestinnällä, kuulosilmukoilla, kalusteiden paikkaa vaihtamalla ja asiakaspalvelua kehittämällä. Suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä osan käyttäjistä näkökulmasta katsottuna sähköiseen asiointiin ja opasteisiin", Nurmela kertoo.

"Palvelun merkitys korostuu esteettömässä hotellikokemuksessa. Erityisryhmiin kuuluvien tarpeet ovat niin moninaiset, että on mahdotonta ennakoida kaikkea. Asiakaspalvelijan tulee kyetä ratkaisemaan jokainen palvelutilanne siten, että asiakkaamme tulevat huomioiduksi yksilöinä. Tähän tulemme jatkossa keskittymään entistä enemmän muun muassa henkilökuntaa valmentamalla."

Kartoituksen jälkeen kehitystyö yhä esteettömämmän hotelliympäristön saavuttamiseksi jatkuu Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa. Uudet standardit ovat valmiina vuoden 2019 loppuun mennessä.

"Nyt haluan kannustaa asiakkaitamme kertomaan aktiivisesti käyttäjäkokemuksistaan ja antamaan vinkkejä kehitystyöhömme", Nurmela kehottaa. "Palautetta voi antaa suoraan hotelleissa."

 

Lisätietoja Sokos Hotellien vastuullisuustyöskentelystä »

Lisätietoja Sokos Hotellien Paras paikka elää -ohjelmasta »

Ympäristöministeriön uusi asetus rakennusten esteettömyydestä tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Sen mukaan uusien hotellien hotellihuoneista 5 % on oltava esteettömiä huoneita. Pienissä boutique-hotellissa, jossa on vain muutamia huoneita, vähintään yhden hotellihuoneen on oltava esteetön.  Esteettömissä huoneissa on oltava aina normaalia väljempi wc- ja pesutila, ja puolet näistä wc- ja pesutiloista on varustettava apuvälineillä, kuten wc-istuinten käsituilla ja tukikaiteilla. Muut huoneet on tarvittaessa varustettava tällaisiksi. Hotellialalla ei Suomessa ole käytössä yhtenäisiä esteettömyys-standardeja.

Lue lisää

Palveluksessanne Pepper-asiakaspalvelurobotti – hotellin tanssiva tietopankki

9.5.2019

"Hei olen Pepper, ymmärrän puhetta ja voit ohjata minua myös tabletiltani!" Suomen ensimmäinen hotellissa "työharjoitteleva" robotti ottaa asiakkaan iloisesti vastaan helsinkiläisen Original Sokos Hotel Presidentin aulassa – joko suomeksi tai englanniksi.

Pienikokoinen kaveri näyttää suurine silmineen ja elehtivine käsineen sympaattiselta. Jotain robotin eläväisestä olemuksesta kertoo, että Pepperiin viitatessa tulee käytettyä sanaa hän – ei se.

– Suurin osa hotellivieraista on ottanut kontaktia Pepperiin. Avoimimmin häneen suhtautuvat – eli liene yllätys – lapset. Lujimmalle Pepperin on tähän mennessä laittanut ryhmä hotellin kummipäiväkotilaisia, kehityspäällikkö Jukka Kaartinen naurahtaa. Kaartinen vastaa Pepper-tutkimusprojektista SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Opas ja viihdyttäjä

Pepperin työvuoro on ajoitettu hotellin vilkkaimpaan sisäänkirjautumisaikaan klo 16–19.

– Pepperin tehtävänä on kertoa hotellin palveluista: mihin aikaan ja missä aamiaista tarjoillaan, missä sauna on jne. Hän osaa opastaa asiakkaita hotellin omaan ravintolaan ja lähiravintoloihin, esitellä menun ja tehdä pöytävarauksen Raflaamo.fi:n kautta. Lisäksi Pepper kertoo Helsingin nähtävyyksistä MyHelsinki-sivuston avulla, Kaartinen esittelee.

Robotti taitaa tiedonjaon ohella viihdyttämisen.

– Pepperin tanssishowsta on tullut hitti. Häneen on ohjelmoitu muutama poseerausasento kuvia varten. Selfieitä on otettu paljon!

Hupiominaisuudet ovat toistaiseksi olleet ykkösjuttu, joista asiakkaat ovat Pepperissä kiinnostuneet. Tutustumisen jälkeen robotista on lähdetty etsimään myös muuta infoa.

Pepperissä on potentiaalia

Maailman mittakaavassa asiakaspalvelurobotit ovat hotelleissa uusi asia, eikä niitä ole juuri vakituisessa käytössä.

– Meille tämä on ensimmäinen askel, jolla haluamme selvittää, millainen rooli asiakaspalvelurobotilla voisi olla hotelleissamme jonain päivänä, Kaartinen summaa.

Jo nyt tiedetään, että Pepperissä on potentiaalia. Seuraavaksi pitäisi löytää oikea kulma robotin hyötykäyttöön, jottei robotti jää vain kalliiksi viihdykkeeksi. Miten Pepper voisi parhaiten palvella hotelliasiakkaita?

– Tätä kysymme myös hotellin henkilöstöltä haastatteluissa. Haluamme tietää, miltä heistä tuntuisi, jos heillä olisikin yhtenä työkaverina robotti.

Kaartinen korostaa, ettei robotti ole korvaamassa ihmistyövoimaa, vaan auttamassa kaikkein rutiininomaisimmissa tehtävissä. Näin henkilöstölle jäisi enemmän aikaa monipuoliseen asiakaspalveluun.

– Jatkossa Pepperiä voisi kokeilla esimerkiksi hotellin kokousosastolla opastamassa asiakkaita oikeaan kokoustilaan. Pepperin asiakaspalvelutaitojen kehittämiseen on vaikka miten paljon mahdollisuuksia, mutta se vaatii vielä paljon koodausta ja käsikirjoittamista.

 

Tutkimustyötä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa

-Taustalla VTT:n SOK:lle tekemä selvitys tekoälyn ja robotiikan hyödyntämisestä hotelli- ja ravintola-alalla.

-SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksessa haluttiin selvittää konkreettisemmin, miten robotti voisi auttaa hotellin yksinkertaisimmissa asiakaspalvelutehtävissä.

-Tutkimusprojektissa on yhteistyökumppanina Laurea-ammattikorkeakoulu. Mukana on Pepperistä opinnäytetyötä tekevä Linh Hahkio, häntä ohjaava lehtori Jaakko Porokuokka sekä ylemmän AMK-tutkinnon opiskelija Markus Alavaikko.

-Pepperin ja asiakkaiden vuorovaikutusta havainnoitiin hotellissa huhti–toukokuussa. Myös henkilöstöä haastatellaan.

-Tutkimustulosten perusteella harkitaan, jatketaanko kokeilua.

Lue lisää

Sokos Hotellien parhaat palkittiin

10.4.2019

"Parhaiden onnistujien palkitseminen on tärkeä tapa vahvistaa hyvää palvelu- ja johtamiskulttuuria sekä sitouttaa henkilökuntaa. Juhlistamalla hyviä suorituksia haluamme kiittää onnistumisista ja tarjota voittajille heidän ansaitsemansa hetken valokeilassa", toteaa kehitysjohtaja Peter Jung SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

"Samalla palkitsemistilanne on muille tiimeille kollektiivinen päätös kohti seuraavan vuoden ykköspaikkaa", Jung toteaa ilahtuneena. "Se tapahtuu omaa toimintaa edelleen kehittämällä. Kehitys näkyy sitten niin toimipaikan tuloksessa kuin asiakastyytyväisyydessä. Ilolla voin todeta, että olemme onnistuneet loistavasti, sillä Sokos Hotellien asiakastyytyväisyys oli viime vuonna kaikkien aikojen paras."

Paras sankariteko syntyy hetkessä elämällä

Sokos Hotellien tavoitteena on onnellistaa asiakkaitaan sankaritekojen kautta. Parhaat sankarit ovat hetken aistijoita, asiakaspalvelijoita, jotka osaavat kuunnella asiakasta herkällä korvalla.  Vuonna 2018 asiakkaat onnellistivat erityisen oivaltavasti Break Sokos Hotel Tahkon Päivi Kasanen ja Mari Harmoinen, Original Sokos Hotel Lappeen Marko Hyvättinen sekä Solo Sokos Hotel Torni Tampereella työskentelevät Sofia Holm ja Tatiana Riihikallio.

Vuoden parhaana S-Bossina palkittiin hotellipäällikkö Maarit Silvennoinen Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneelta. Vuoden Myyjä on  myyntipäällikkö Teija Rosti Osuuskauppa Keskimaalta ja  vuoden Revenue Manager Hanna Limingoja Osuuskauppa Arinasta.

Vuoden paras Sokos Hotelli löytyy Leviltä

Vuoden paras Sokos Hotelli 2018 on Break Sokos Hotel Levi. Ketjun pohjoisin hotelli on osoittanut esimerkillisyyttä niin tärkeimpien tunnuslukujen kehityksessä kuin ihmisten että brändin johtamisessa. Tunturien kupeessa sijaitseva hotelli saa asiakkailtaan poikkeuksellisen paljon positiivista palautetta. Break Sokos Hotel Levin myynnin kehitystä on auttanut myös koko Lapin matkailun noste sekä hotellin aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa.

Asiakastyytyväisyydeltään parhaat Sokos Hotellit ovat Solo Sokos Hotel  Paviljonki, Break Sokos Hotel Levi ja Original Sokos Hotel Vaakuna Vaasa.  Paras kokoushotelli 2018 oli Original Sokos Hotel Lakeus Seinäjoelta ja paras nousija helsinkiläinen Original Sokos Hotel Presidentti.

Lisätietoja: Peter Jung, kehitysjohtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskauppa, puh. 010 768 2747, peter.​jung@​sok.fi

Lue lisää

Helsinkiläisen funkkishotelli Vaakunan huoneuudistus on valmis

3.4.2019

Helsingin keskeisimmällä paikalla sijaitsevan Original Sokos Hotel Vaakunan huoneuudistus on valmistunut. Runsaan vuoden kestäneessä urakassa uudistettiin hotellin kaikki 270 hotellihuonetta sekä kerrosaulat. Olympiavuonna 1952 avautunut funkkishotelli tarjoaa vieraille hienot Helsinki-näkymät niin kokous- ja ravintolatiloista kuin suurimmasta osasta hotellihuoneita.

Hotelli Vaakuna on maailmallakin tunnetun funkkisarkkitehti Erkki Huttusen taidonnäyte ja arkkitehdin päätyö Helsingissä. Vain valaistussuunnittelun hän uskoi aikanaan hyvälle ystävälleen Paavo Tynellille. "Meille oli tärkeää, että talon alkuperäinen muotokieli sekä talossa olevat 1950-luvun designkalusteet säilytetään uudistuksessa. Myös hotellista avautuvia upeita Helsinki-näköaloja haluttiin korostaa", kertoo hotellinjohtaja Satu Näsärö.

Lopputulos on onnistunut yhdistelmä funkkista, 1950-luvun designia ja värimaailmaa sekä valoa ja raikkaan moderneja ratkaisuja. Hotellin historiaa on tuotu esiin muun muassa lennättämällä hotelliaulasta tutut rauhankyyhkyt hotellihuoneiden seinille. Erkki Huttusen suunnittelemiin nojatuoleihin on mukava istahtaa ihailemaan muun muassa Tynellin valaisimia, jotka valaisevat edelleen niin julkisia tiloja kuin ylimmän kerroksen hotellihuoneita.

Uniikit Helsinki-näkymät

Original Sokos Hotel Vaakunan ainutlaatuisuus on sen tiloista neljään ilmansuuntaan avautuvat Helsinki-maisemat, joita voi ihastella heti herätessä vuoteesta käsin. Ylimmän kerroksen 46 huoneessa hotellivierailusta voi nauttia omalta, kalustetulta näköalaparvekkeelta.

Hienoimmat puitteet tarjoavat talon sviitit, joista osassa on parveke, osassa oma sauna. Friends & Family -teemaisiin sviitteihin majoittuu jopa 7 henkilöä ja ne tarjoavat hienostuneet puitteet vaikka pienille perhejuhlille. Olo- ja makuuhuoneesta koostuvassa Business & Romance -sviitissä järjestyvät niin tyylikkäät kokoukset kuin romanttiset hääyöt.

Ylellisestä 80-neliöisestä Vaakuna-sviitistä avautuvat hienot näkymät Eduskuntatalon ja Töölönlahden suuntaan. Huoneistossa on makuuhuone pukeutumishuoneineen, olohuone sohva- ja ruokailuryhmineen sekä oma sauna. Tämä upea sviitti keskeisellä sijainnilla sopii hyvin myös kokouksiin ja juhlavastaanottoihin.

Aikaa kestävä funkistyyli

"Muutin Helsinkiin Rovaniemeltä, jossa työskentelin toisessa funkishotellissa. Vaakunaan tullessani tilamuotoilu tuntui heti tutulta", hotellinjohtaja Satu Näsärö kertoo. "Tällä talolla, kuten kaikilla funkisrakennuksilla, on aikaa kestävä muotokieli. En jaksa olla ihastelematta tilojen selkeyttä ja toimivuutta. Esimerkiksi hotellikäytävien eleettömyys rauhoittaa mielen kuin huomaamatta ja kaarevat muodot tuovat lempeyttä hotellikokemukseen", Näsärö huokaisee tyytyväisenä.

"Kun saamme kesään 2019 mennessä vielä hotelliaulan uudistettua, on vieraillemme tarjolla uniikki ja tasapainoinen yhdistelmä modernia muotovaliota ja alkuperäistä funkkismiljöötä, jossa voi kokea monta erilaista hotelli- ja Helsinki-tunnelmaa. Ja tarjoaahan ravintola Loisteen alkuperäismiljöö Tynellin valaisimineen unohtumattoman illalliselämyksen huikeiden näköalojen kera."

Original Sokos Hotel Vaakunan sisustussuunnittelusta vastasi Sisustusarkkitehdit Fyra Oy. Urakan toteutti Rakennustoimisto Insinöörilinja Oy. Original Sokos Hotel Vaakunan liiketoiminnoista vastaa SOK:n matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaa harjoittava tytäryhtiö Sokotel Oy.

 

Lisätietoja: Satu Näsärö, hotellinjohtaja, Original Sokos Hotel Vaakuna, puh. 040 5379 201, satu.nasaro@sok.fi

Tutustumiskäynnit: Tanja Holmberg, Viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy, puh. 050 3278 923, tanja@pieni-ideapuoti.fi

 

Original Sokos Hotel Vaakuna, Asema-aukio 2, Helsinki

 

  • 270 huonetta, suurin osa Helsinki-näköalalla
  • Ravintola Loiste, tilausravintola Kaarre, Terassi upealla Helsinki-näköalalla
  • 8 kokoustilaa, näköalasauna omalla terassilla
  • 82-neliöinen saunallinen Vaakuna Suite
  • 69-neliöinen Sauna Suite omalla parvekkeella
  • 10 näköalasviittiä
  • 46 parvekkeellista huonetta
  • suora sisäänkäynti Sokoksen tavarataloon

Uudistukseen käytettiin

  • runsas vuosi
  • 242 restauroitua Erkki Huttusen nojatuolia
  • 500 Vaakuna-aiheista sisustustyynyä
  • 270 kyyhkyaiheista kipsireliefiä, alkuperäisten reliefien kopioita
  • 20 marmoripöytää

 

Hotelliklassikko kaupungin sydämessä

Olympiavuonna 1952 avautunut Original Sokos Hotel Vaakuna sijaitsee kaupungin keskeisimmällä paikalla Helsingin rautatieaseman vierellä. Suurimmasta osaa hotellihuoneista sekä ylimmän kerroksen ravintoloista ja näköalakabineteista avautuvat upeat panoraamanäkymät yli Helsingin. Talon suunnitelleen arkkitehti Erkki Huttusen kädenjälki ja 50-luvun kaunis muotokieli luovat funkkishotelli Vaakunaan sen uniikin hengen ja tunnelman.

https://www.sokoshotels.fi/fi/helsinki/sokos-hotel-vaakuna

 

Instagram: @vaakunahelsinki       

Facebook Original Sokos Hotel Vaakuna

 

Erkki Huttunen (1901–1956)

Arkkitehti Erkki Huttunen on suunnitellut huomattavan määrän julkisia ja yksityisiä rakennuksia eri puolille Suomea. Hänen parhaiten tunnettuja töitään ovat useat SOK:n funktionalistiset konttori- ja varastorakennukset, Kotkan kaupungintalo, Rauman suojeluskuntatalo sekä Nakkilan kirkko. Huttusen päätyö Helsingissä on Sokos–Vaakunan rakennus. Vuonna 1937 Huttunen sai Pariisin maailmannäyttelyn arkkitehtuurin kultamitalin.

 

Paavo Tynell (1890–1973)

Suomalainen valaisinmuotoilija, jonka tunnetuimpia töitä ovat Helsingin Lasipalatsin sekä YK:n pääsihteerin työhuoneen valaistuksen toteutus. Tynell tunnetaan ehkä parhaiten sotien jälkeen syntyneistä messinkivalaisimistaan. Sarjavalmisteisten valaisinten lisäksi Tynell on suunnitellut muun muassa Eduskuntatalon valaisimet. Paavo Tynellin valaisimet ovat edelleen suosittuja ja niiden hinnat ovat huutokaupoissa korkealla.

Lue lisää

Arkisto

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone