Ajankohtaista

Ajankohtaista

Sokos Hotellit sähköistyvät asiakkaan parhaaksi

17.11.2020

Sokos Hotels -ketju kehittää jatkuvasti uusia digipalveluita, jotta asiakkaat voivat keskittyä mahdollisimman täydellisesti olennaisimpaan eli vaikkapa rauhallisiin uniin, maistuvaan ruokaan ja hyvään seuraan. Digiä ei tuoda korvaamaan ihmisiä, vaan hiomaan asiakaskokemuksesta mahdollisimman vaivaton.

Digipalveluiden kehittämistä ei nähdä Sokos Hotelleissa minään itseisarvona tai erityisenä lisänä hotellin tai ravintolan perustarkoituksen päälle.

– Digipalveluilla luomme entistä enemmän tilaa hyville kokemuksille. Kun palvelukokemuksesta poistetaan tai pienennetään ylimääräistä kitkaa, kuten jonottamista, odottamista tai epävarmuutta siitä, mitä palveluita hotelli tai ravintola tarjoaa, asiakkaamme ja henkilökuntamme voivat keskittyä olennaiseen, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan digitaalisuuden johtaja Visa Jaatinen kertoo.

Palvelua ei siis automatisoida niin, että henkilökunta menettäisi merkityksensä, vaan se tuodaan helpottamaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnan elämää. Kun esimerkiksi ruuhkatilanteita voidaan helpottaa itsepalvelun avulla, kaikki ovat tyytyväisempiä. Asiakas voi kuitenkin aina valita asiointitapansa.

– Pian olemme tilanteessa, jossa työmatkustajat pääsevät täysin saumattomasti parkkihallista huoneeseen ilman käyntiä vastaanotossa. Se lisää myös turvallisuutta nyt korona-aikana.

Täysin digitalisoitu asiointikokemus

– Suoraan huoneeseen menemisen mahdollistaa lähitulevaisuudessa mobiiliavain, joka on saatu jo sisäiseen testikäyttöön. Pian hotellin sisään- ja uloskirjautuminen on Sokos Hotels -applikaatiota käytettäessä täysin digitalisoitu ja asiakas voi itse valita, kuinka haluaa kirjautua sisään hotelliin, kehityspäällikkö Markus Siitonen sanoo.

Työmatkustajien arjen helpottaminen alkoi jo aiemmin ja sai kunnon sysäyksen vuoden 2018 lopulla, kun käyttöön tuli Sokos Hotels -sovellus. Siihen on pikkuhiljaa tuotu uusia ominaisuuksia, joista tuoreimpana sähköinen matkustajailmoitus. Sokos Hotels otti sen käyttöön ensimmäisenä ketjuna Suomessa. Myös mobiiliavain tulee osaksi sovellusta.

– Digitalisoinnissa on edetty ensin työmatkustajat edellä. He kuuluvat meidän S-Card-kanta-asiakkaisiimme ja käyttävät hotellipalveluja keskivertoasiakasta useammin. Palveluista on silloin enemmän hyötyä ja rajatulta joukolta meidän on helpompi saada tietoa ja ymmärrystä, jonka avulla kehitämme palveluita, S-Card-ohjelmasta vastaava Sirpa Ojala valottaa.

Helppoutta varauksesta kotiin lähtöön saakka

Niin työ- kuin vapaa-ajan matkustajiakin palvelevat pian myös itsepalveluautomaatit, joiden avulla hotelliin kirjautuminen käy todella helposti ja nopeasti. Kun varaus on tehty Sokos Hotellien omien varauskanavien kautta, tiedot täydennettyään asiakas voi luoda itse myös huoneavaimen.

– Testikäyttöjen jälkeen luomme nyt teknisiä valmiuksia ja koulutamme henkilökuntaa. Tavoite on, että vuoden 2021 loppuun mennessä automaatit olisivat koko Sokos Hotels -verkostossa, Markus Siitonen kertoo.

Toinen kaikille asiakkaille näkyvä kehitystyö on ensi vuonna tapahtuva sokoshotels.fi-verkkosivujen uudistus.

– Sivujen käytettävyys paranee ja erityisesti perheiden huonevarauksiin tuodaan helpotusta. Vapaa-ajan matkustajat ovat tottuneet käyttämään verkkosivujamme ja uudistus helpottaa näin ollen erityisesti heidän asiointiaan, Sirpa Ojala sanoo.

Itse kehittäen kohti parasta asiakaskokemusta

Matkailuala ei tunne maiden rajoja, vaan kilpailua käydään myös Suomessa kansainvälisten jättiläisten kanssa.

– Ne asettavat riman korkeuden, mutta me emme halua olla sillä tasolla vaan vielä parempia. Se mahdollistuu, kun kehitämme palveluitamme hyödyntäen kaikkea matkailu- ravitsemiskaupan talon sisältä löytyvää osaamista. Kun asiakkaan kokemusta parantaa sitoutunut joukko koodareista kokkeihin tai Revenue Managereista muotoilijoihin, jälki on mahtavaa, Visa Jaatinen painottaa.

Palveluiden käyttäjien tarpeita ei yritetä arvailla, vaan tieto haetaan parhailta asiantuntijoilta.

– Suureksi avuksi siinä on koko Sokos Hotels -ketjun kattava, hotellien henkilökunnasta muodostettu digicoachien verkosto, joka huolehtii digipalveluiden käyttöönotoista hotelleissa sekä antaa ajantasaista tietoa hotellien ja asiakkaiden tarpeista, Markus Siitonen sanoo.

 

Lisätietoja:
Visa Jaatinen, digitaalisuuden johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, visa.jaatinen(at)sok.fi, 010 7680255

Lue lisää

Helsingin Tornin vaiherikkaat vuosikymmenet asettuivat taiteeksi työmaa-aitoihin

25.9.2020
 
Vuonna 1931 avautuneen helsinkiläisen pilvenpiirtäjähotelli Tornin vivahteikkaisiin vuosikymmeniin voi nyt tutustua hotellin edustalle pystytettyjen katutaidekollaasien kautta. Taideteoksiin on koottu niin kulinarismin merkkihetkiä, suomalaista sotahistoriaa kuin kuulujen vieraiden käyntejä. Solo Sokos Hotel Torni uudistuu parhaillaan ja avautuu vuonna 2021 eleganttina ja persoonallisena hotellina, jossa nykytaide ja uusimmat ravintolailmiöt jatkavat talon mielenkiintoista historiaa.
 
Hotellin liiketoimintaa operoivan Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä kertoo, että taide on aina ollut osa Tornia siinä missä upeat näköalatkin. "Talossa vallinnut vapauden tunne, tietynlainen juhlavuus ja moninaiset aistinautinnot toivat taiteilijoita, kuten muitakin merkkivieraita, taloon alusta asti. Tornissa sielu sai – ja saa jatkossakin – moninaista ravintoa."
 
Katutaide tuo Tornin vahvat tarinat modernilla tavalla tähän päivään.
 
Rakennustyömaan aitoihin pystytetyt teokset on tehnyt helsinkiläinen graafikko Ale Lauraéus. Sekatekniikalla toteutettuja töitä on seitsemän, joista jokaisella on oma teemansa Tornin ravintolaelämästä pilvenpiirtäjäromantiikkaan. Kuvakollaasien kautta pääsee mielikuvamatkalle espanjalais- ja kiinalaisravintoloiden makuihin, kokemaan talvisodan alkuhetkiä, lentämään Zeppelinillä ja tutustumaan talon kiinnostavaan vieraskirjaan. Tornin merkkihetket ovat samalla osa koko Suomen historiaa.
 
"Teokset tuovat varmasti paljon muistoja Tornissa vierailleille. Niihin kannattaakin tutustua lähietäisyydeltä, toki rakennustyöt huomioiden", taiteilija Lauraéus kehottaa.
 
"Torni on vahvojen tarinoiden talo, jonka historiaa ei voi ohittaa. Mielestäni Tornissa identifioituvat hienosti suomalaisuuden tärkeät ilmentymät; itsenäisyys, elämykset ja suomalainen sisu. Tarinat vetoavat matkailijoihin erityisesti nyt, kun elämme erikoisia aikoja", Härmälä toteaa.
 
Mutta uusia puheenaiheita on Tornissa aina luotu. Nyt käynnissä oleva mittava uudistustyö tuo taloon sisältöä ja merkitystä, joilla hotelli palauttaa sille kuuluvan paikkansa helsinkiläisessä hotelli- ja ravintolamaailmassa.
 
Hotelli Torni on parhaillaan suljettuna peruskorjauksen vuoksi. Uusi Torni avautuu loppuvuonna 2021. Peruskorjauksen tilaaja on vakuutusyhtiö Varma, hotellioperaattorina toimii Sokotel Oy. Sisustussuunnittelusta vastaavat Sisustusarkkitehdit Fyra Oy ja Studio Joanna Laajisto.
 
Katutaideteokset ovat esillä Tornin pääsisäänkäynnin luona, osoitteessa Yrjönkatu 26, Helsinki.
 
 
Lisätietoja:
Tanja Holmberg, Viestintätoimisto Pieni Ideapuoti Oy,  s-posti tanja@pieni-ideapuoti.fi
Lue lisää

Yllätyksellinen, kepeä ja vahvasti paikallinen - Turun Seurahuone palkittiin parhaana majoituspaikkana

28.8.2020
 
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone on valittu parhaaksi majoituspaikaksi valtakunnallisessa tapahtuma-alan kilpailussa Evento Awardsissa.
 
- Turun Seurahuone avattiin täysin uudistettuna puolitoista vuotta sitten. Halusimme alusta alkaen luoda Turun majoitustarjontaa täydentävän ylellisen ja hauskan hotellin, joka tarjoilee vieraille paljon elämyksiä ja yllättäviä yksityiskohtia. Päämäärätietoinen työmme kantaa nyt hedelmää, iloitsee hotellinjohtaja Sanna-Liisa Byskata
 
Turun Seurahuone tarjoaa asiakkaalle uniikin hotellikokemuksen ja sen kulttuurihistoriallisesti merkittävä kiinteistö kätkee sisälleen arvoisensa sisällön. Erik Bryggmanin ja Ilmari Ahosen suunnittelema Turun Seurahuone valmistui alkujaan vuonna 1928. 
 
Solo Sokos Hotel Turun Seurahuoneen sisustussuunnittelusta vastasi sisustusarkkitehti Jaakko Puro, joka poimi työnsä innoittajaksi 1920-luvun upeat, pitsihansikkaita käyttävät daamit ja elämän iloisen kepeyden. Iloisuus ja kepeys näkyvätkin kantavana teemana niin hotellin yleisissä tiloissa ja väriyhdistelmissä kuin hotellihuoneiden yllätyksellisissä yksityiskohdissa.
 
Liki satavuotisen historiansa ohella hotelli on aidosti ylpeä paikallisuudestaan. Turkulaisuus näkyy, tuntuu ja maistuu hotellissa. Ravintola Gunnarin suurikokoinen pöytä on vanhoista turkulaisista jalavista ja valmistettu Turun ammattikorkeakoulussa oppilastyönä. Lisäksi ravintolassa nautitaan artesaanileipää turkulaisen keramiikkatehdas Terraviivan helmikoristeellisilta lautasilta. Huoneista puolestaan löytyy turkulaisen BEdesignin hotellille toteuttamat seinäpeilit, joissa on tuulahdus 20-luvun ylellistä tunnelmaa. Paikallinen design näkyy myös henkilökunnan vaatteissa, MyOlssonin mekoissa ja Woobsin puisissa ruseteissa.
 
- Tässä boutiquehotellissa on ihanat puitteet, jotka yhdistyvät asiakaskokemukseen, sydämellisyyteen ja lämpöön, joka huokuu koko henkilökunnastamme. Olemme kaikki todella ylpeitä hotellista ja erittäin otettuja tästä Evento Awardsin tunnustuksesta, Byskata toteaa. 
 
**
 
Evento Awards on Suomen ainoa valtakunnallinen tapahtuma-alan kilpailu, joka palkitsee koko laajan alan parhaat osaajat. Kilpailun järjestää tapahtumien, kohtaamisten ja elämysten ammattilehti Evento, joka toimii kilpailun puolueettomana alustana, mediakanavana ja ammattitaidon esiin nostajana.
 
Lisätietoja:
Hotellinjohtaja Sanna-Liisa Byskata, Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, sanna-liisa.byskata@sok.fi, puh. 050 388 4071
Lue lisää

Sokos Hotels jatkaa Suomen arvostetuimpana hotellibrändinä

24.8.2020
 
Suomalaiset arvioivat Sokos Hotels -ketjun jälleen Suomen parhaaksi hotellibrändiksi Markkinointi ja Mainonta -lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2020 -tutkimuksessa. 
 
Sokos Hotels -ketju oli sijalla 81 tutkimuksessa, jossa oli mukana kaikkiaan 534 brändiä. Taloustutkimus Oy teki tutkimuksen kesä−heinäkuussa, ja siihen antoi oman arvionsa yhteensä noin 6 000 vastaajaa. Hotellibrändien sarjassa Sokos Hotels oli selvä ykkönen. 
 
"Olemme erittäin iloisia, että tänäkin omalle alallemme todella haasteellisena vuonna olemme säilyttäneet asemamme asiakkaiden silmissä arvostetuimpana, luotetuimpana ja vastuullisimpana toimijana. Meidän on vuodesta toiseen lunastettava paikkamme, ja nyt siihen tuovat vielä erityisen lisänsä turvallisuuskysymykset. Olemme voineet osoittaa, että meillä on paitsi aina turvallista myös mukavaa ja elämyksellistä asioida. Siitä pitää huolta erinomainen henkilökuntamme, joka toteuttaa hotelliemme Onnellistaminen-missiota joka päivä", markkinointijohtaja Outi Vitie iloitsee. 
 
S-ryhmän brändit menestyivät tutkimuksessa kaiken kaikkiaan erinomaisesti. Kymmenen kärjessä jatkaa S-Etukortti sijalla 8, ja myös monet muut S-ryhmän brändit arvostettiin oman alansa arvostetuimmiksi.  
 
Lue lisää:
Lue lisää

Arkisto

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone