Hae varaus

Business-matkailun neljä megatrendiä 2024

Työmatkustuksessa on havaittavissa neljä kiehtovaa megatrendiä, jotka vaikuttavat mm. työmatkustamiseen ja majoituskohteiden valintaan. Megatrendit näkyivät myös maaliskuun alussa järjestetyillä ITB Berlin -messuilla, joka on yksi Euroopan suurimmista matkailualan messuista ammattilaisille.

11.3.2024

1. Bleisuring – Yhdistää business ja vapaa-ajan matkustamisen

Bleisuring, eli bisneksen ja vapaa-ajan yhdistäminen matkoilla, on kasvava trendi maailmanlaajuisesti. Matkustajat haluavat yhdistää liikematkat vapaa-ajan viettoon, ja tämä vaikuttaa suoraan siihen, minkälaisia hotelleja he valitsevat. Bleisuring-matkustajat suosivat keskustan hotelleja, jotka tarjoavat mahdollisuuden kokea kohdekaupungin monipuolista tarjontaa. Hotellien palvelukulttuurin kehittäminen haastaa alaa ja on siis entistäkin tärkeämpää, sillä matkustajat odottavat saavansa tietoa hotellista, kaupungin tapahtumista sen ympäristöstä ja trendikkäistä ravintoloista nopeasti ja vaivattomasti.

2. Wellness hyvinvointi – trendaa myös bleisuring-matkailijoiden keskuudessa

Hyvinvointi ja terveysmatkailu ovat vahvasti nousevia trendejä bleisuring-matkailun myötä. Suomi tarjoaa tähän loistavat puitteet luonnonläheisyytensä ansiosta. Matkailijat haluavat panostaa omaan hyvinvointiinsa, ja hotellit voivat vastata tähän tarjoamalla laadukkaita palveluita ja mahdollisuuksia rentoutumiseen ja hemmotteluun.

3. Hiljaisuus ja luonnonläheisyys trendaa

Wellness ja hyvinvointi matkailun kasvaessa hiljaisuudesta ja luonnonläheisyydestä on tullut erittäin trendaavia matkakohteita valittaessa. Helsingillä on maailmalla vastuullisen, kiireettömän ja hiljaisen kaupungin maine. Mutta miksi juuri hiljaisuus houkuttelee matkailijoita? Globaaleista hälyisistä ja täyteen rakennetuista megakaupungeista saapuville matkustajille, Helsinki koetaan hiljaiseksi ja rauhalliseksi kaupungiksi – kuten toki muutkin Suomen isoimmat kaupungit. Lisäksi Suomen kaupunkien valtteina on helppo ja nopea pääsy luontoon merten tai järvien rannoille sekä tietysti metsään. Luonnon hiljaisuus on se, mikä vetää matkaajia puoleensa juuri nyt ympäri maailmaa.

4. Tekoäly – matkustamisen tulevaisuus

Tekoälyn hyödyntäminen myös matkustamisessa on megatrendi. Personoidut tekoälyn avulla tuotetut digipalvelut matkan eri vaiheissa tarjoavat matkailijoille yksilöllisiä kokemuksia ja mahdollistavat entistä sujuvamman matkanteon. Esimerkiksi tekoäly voi auttaa korvaamaan matkaoppaiden puutetta tarjoamalla räätälöityjä matka- ja retkisuunnitelmia sekunneissa. Matka-alan toimijoille tekoäly voi olla myös ratkaiseva tekijä matkailualan työvoimapulaan, josta käristään erityisesti Pohjoismaissa.