Vi lyssnar på kunderna
02.01.2015

Vi lyssnar på kunderna

Sokos Hotellen samlar systematiskt in feedback från sina kunder både muntligen och med den elektroniska kundnöjdhetsundersökningen Assi. Assi genomförs året runt och år 2014 fick vi in 20 343 svar.

I hotellkedjan följs resultaten av undersökningen upp noggrant, och kundernas utvecklingsförslag beaktas vid produkt- och tjänsteutvecklingen.

Till exempel Solo Sokos Hotel Paviljonkis gäster har framfört önskemål bland annat om att restaurangen kunde ha längre öppettider.
"Det är inte lönsamt att förlänga restaurangens öppettider. Däremot har vi utvecklat olika kringprodukter som gästerna kan beställa till rummet i förväg, om de kommer sent och vill ha något att äta", säger Solo Manager Päivi Kinnunen på Paviljonki.

 

Visning av TripAdvisor-omdömen

I början av 2014 inledde Sokos Hotels samarbete med TripAdvisor, världens största resesajt. Genom samarbetet visas de omdömen som resenärer skriver om Sokos Hotellen på TripAdvisor direkt på hotellens egna webbplatser.

"Genom att visa vilka omdömen våra hotell har fått från andra resenärer på TripAdvisor underlättar vi våra gästers beslut. Nu behöver man inte längre lämna vår webbplats mitt under bokningen för att kunna läsa andras omdömen. Vi använder oss också av kommentarerna vid produktutvecklingen."
- Outi Vitie, marknadsföringsdirektör, Sokos Hotels

 

Vi inkluderar kunderna i produktutvecklingen

Gästerna på Sokos Hotellen och i S-gruppens restauranger deltar också i tjänste- och produktutvecklingen. Restaurangernas nya produkter, tjänster och kompletta affärsidéer testas tillsammans med gästerna i Food Lab i Helsingfors.

Food Lab är en riktig restaurang i Citypassagen i Helsingfors och samtidigt SOK:s och HOK-Elantos gemensamma idélaboratorium. I Food Lab utvecklas produkter, tjänster och hela koncept tillsammans med gästerna. Under åren 2013–2014 testades bland annat en salladsbar, kombinationen smoothie och hotdog samt fyllda smörgåsar.

Med ett och ett halvt års mellanrum arrangerar Rosso-restaurangerna en barnportionstävling där den vinnande portionen tas med på Onni Ekorres barnmeny. Våren 2014 fick även vuxna delta genom Nonna-tävlingen i Rosso-restaurangerna. De vinnande rätterna infördes på Rossos meny.

På Original by Sokos Hotellen har man bett gästerna att lämna kommentarer på Internet och på hotellet i frågor som gäller servicen och produktutvecklingen. Hotellen utnyttjar sedan dessa önskemål och tips. Bland annat har man på gästernas begäran valt att fortsätta att använda tvåldispensrar på Original-hotellen, eftersom de anses vara miljövänliga.

För gästande barn ordnades en undersökning sommaren 2014 där de fick designa ett eget hotellrum. Vi fick in knappt 5 000 bidrag, och nu kommer vi att börja utnyttja idéerna vid planeringen av familjerum.