Hem

Sök bokning

Brand of the Year

Sokos Hotels igen årets hotellvarumärke – senast fick pokalen turnera i hela landet som tack

Sokos Hotels har igen tilldelats utmärkelsen Årets varumärke i hotellkategorin i den internationella tävlingen World Branding Awards. Detta är det mest betydande erkännandet av ett varumärke på global nivå. Föregående års seger firades med att pokalen turnerade i alla Sokos Hotell under året.

Vinnarna av tävlingen The World Branding Awards väljs baserat på tre kriterier: varumärkets värde, en konsumentundersökning och allmänhetens röster. Baserat på dessa kriterier har Sokos Hotels återigen valts till Årets varumärke i hotellkategorin.

"Vi är mycket hedrade över detta erkännande. Vi har arbetat hårt för att säkerställa en förstklassig kundupplevelse vid varje möte. Detta förutsätter även en förstklassig personalupplevelse. Vår personal arbetar varje dag för att skapa lycka hos våra gäster. Utmärkelsen har förtjänats genom samarbete och visar att vi är på rätt väg", säger Johanna Wilén, Marketing Director.

Föregående år firades utmärkelsen Årets varumärke av Sokos Hotellens hela personal. Pokalen turnerade under året i nästan 50 hotell i Finland och Estland. Dess roadshow startade i Levi i början på året 2023 och avslutades i Helsingfors i december.

"Utmärkelsen tillhör var och en av våra anställda och vi ville att alla skulle få känna stolthet över vad vi har åstadkommit tillsammans", förklarar Wilén.

Totalt nominerades 3 500 varumärken från 45 länder till Årets varumärke. Av dessa mottog 206 priser. Sokos Hotels belönades på nationell nivå och är det enda finländska hotellvarumärket som har fått utmärkelsen. Sokos Hotels har i år också fått andra betydande utmärkelser. Sokos Hotels har flera år i rad utsetts till Finlands mest respekterade (Brändien arvostus 2023, Kauppalehti och Taloustutkimus), Finlands mest betrodda (2023, Valitut Palat) och Finlands mest hållbara (Sustainable Brand Index) hotellkedja.

Kärnan i varumärket utgörs av att skapa lycka med hjälp av fyra individuella hotelltyper

Sokos Hotellen har sedan år 2018 haft som uppdrag att skapa lycka hos sina gäster. Det går ut på att uppfylla gästernas önskemål och överträffa deras förväntningar. Personalen har både ansvaret och friheten att göra det. Missionen har lyft kedjans kundnöjdhet till högsta nivå, och samtidigt haft en betydande inverkan på arbetstillfredsställelsen.

För att tillgodose olika människors behov delades Sokos Hotels-kedjan för tio år sedan in i olika hotelltyper. Gästerna kan nu välja om de vill bo på det livfulla Break, det unika och högkvalitativa Solo eller det hjärtligt finländska Original-hotellet. År 2022 föddes den fjärde hotelltypen, Heymo by Sokos Hotels, där du bara betalar för det du behöver.

Mer information: Johanna Wilén, Marketing Director, Sokos Hotels, johanna.wilen@sok.fi, tfn +358 10 768 2570

The World Branding Forum

Den ideella organisationen The World Branding Forum fokuserar på utvecklingen av varumärkesstandarder. World Branding Awards är organisationens mest betydande tävling. https://awards.brandingforum.org/

Hörnstenarna i uppbyggnaden av Sokos Hotels-kedjans varumärke

År 1974: Sokos Hotels-kedjan grundades. Grundandet av kedjan hade som målsättning en effektivering av marknadsföringen och en jämnare servicekvalitet.

1980-talet: S-Förmånskortet lanserades. Ägarkunderna skulle erbjudas förmåner och specialpriser i S-gruppens samtliga verksamhetsställen, även hotellen.

Tidigt 2000-tal: De yngsta gästerna fick sin egen hotellmaskot, Onni Ekorre.

2010-talet: Sociala medier och influencer-kommunikationen förändrade marknadsföringen inom turismen. Servicen blev det mest betydande konkurrensmedlet.

2012–2013: Kedjan genomgick en betydande varumärkesförnyelse. Sokos Hotels-kedjan uppdelades i olika typer av hotell, för ökad individualitet. Kunderna kan idag välja inkvartering i levnadsglada Break-, unika Solo- eller välkomnande finländska Original-hotell. År 2022 föddes en fjärde hotelltyp, Heymo av Sokos Hotels.

År 2018: Missionen om att skapa lycka föddes. Personalen gavs ansvaret och friheten att skapa lycka. Missionen har höjt nivån på kundnöjdhet till nya höjder och även haft en betydande inverkan på arbetstillfredsställelsen.