Hem

Sök bokning

Palkittuja S-ryhmän Mara-ammattilaisia.

Starkt arbete fortsätter på S-gruppens hotell och restauranger

Maj, 2025

Starkt arbete fortsätter på S-gruppens hotell och restauranger – förra årets bästa prestationer inom besöksnäringen firades på prisgalan

I början av maj hölls S-gruppens prisgala för besöksnäringens yrkesverksamma på Original Sokos Hotel Tripla i Helsingfors, där förra årets framgångar som glädde kunderna på S-gruppens hotell och restauranger under 2024 firades. Även de bästa prestationerna inom olika områden uppmärksammades. Tack vare kompetent och entusiastisk personal går det bättre för S-gruppen inom besöksnäringen än för den allmänna marknaden.

S-gruppen tror starkt på ljusare utsikter för boende- och restaurangbranschen jämfört med de senaste åren: investeringar i nätverket av verksamheter, tjänster och utvecklingen av kundupplevelsen fortsätter även i år.

– Under 2025 kommer flera av våra hotell, restauranger och tjänster att renoveras. Det nya Break Sokos Hotel Himos öppnar i slutet av året i Jämsä. Nya kulinariska upplevelser finns att upptäcka både på hotellfrukostarna och på menyerna hos våra restaurangmärken som Rosso och Amarillo. Sammantaget råder det en verklig handlingskraft i våra restauranger. Vi satsar också på digitala tjänster, och den senaste är Sokos Hotels-appen som lanserades tidigare i år, säger Juha Helminen, direktör för boende- och restauranghandeln på S-gruppen.

Återgång till marknadsledarskap och rekordhög kundnöjdhet

Kundnöjdheten på S-gruppens hotell och restauranger nådde rekordnivåer under 2024.

Resehandeln återgick till marknadsledarskap mätt i eurobelopp för rumsförsäljning. Detta drivs av stark tillväxt bland både inhemska och internationella kunder. Tillväxten har fortsatt från januari till mars.

– Antalet utländska gäster som bor hos oss ökade med 23 procent från januari till mars, medan genomsnittet på den finska marknaden var 11 procent. På samma sätt har antalet inhemska kunder hållit sig på förra årets nivå, medan genomsnittet i vår verksamhetsfält har minskat med 4 procent. Dessa siffror är fantastiska prestationer av vår personal, som får energi av att möta, hjälpa och betjäna människor – essensen av vårt arbete är att glädja andra och möjliggöra minnesvärda upplevelser för dem, förklarar Helminen.

Utmärkta prestationer på individ- och teamnivå

S-gruppens hotell-, restaurang- eller kökschefer för året väljs ut baserat på deras exemplariska arbete och ledarskap, vilket har lett deras enheter till utmärkta resultat inom medarbetarupplevelse, kundservice och lönsamhet.

I år gick utmärkelsen Årets hotellchef till Satu Karhumäki från Solo Sokos Hotel Helsinki, utmärkelsen Årets restaurangchef till Mia Hjulgren från Grill it! på Solo Sokos Hotel Torni Tampere, och utmärkelsen Årets kökschef till Tiina Sairanen från Frans & Rose i Kouvola.

– De prisbelönta har tillsammans med sina team nått exemplariska topprestationer förra året. De har glädjat våra hotell- och restaurangkunder under hela året, berömmer Juha Helminen.

Vinnare 2024

Pristagare på S-gruppens hotell

  • Hotel of the Year 2024: Original Sokos Hotel Lappee, Lappeenranta
  • Conference Hotel of the Year: Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Lahti
  • Hotel Restaurant of the Year: Grill it! Paja, Solo Sokos Hotel Torni Tampere
  • Surprise Prize: Heymo 1 by Sokos Hotels
  • Best NPS Break hotels: Break Sokos Hotel Koli Kylä, Lieksa
  • Best NPS Solo hotels: Solo Sokos Hotel Paviljonki, Jyväskylä
  • Best NPS Original hotels: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola
  • Best NPS in Sokos Hotels chain: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola
  • Best NPS development: Break Sokos Hotel Tahko, Kuopio
  • Mystery Shopping Original hotels: Original Sokos Hotel Seurahuone, Kotka
  • Mystery Shopping Break hotels: Break Sokos Hotel Koli, Lieksa
  • Mystery Shopping Solo hotels: Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone, Lahti
  • Revenue Manager of the Year: Mirja Jussila
  • Salesperson of the Year: Anette Montanari
  • S-Boss of the Year, hotels: Satu Karhumäki, Solo Sokos Hotel Helsinki
  • S-Boss of the Year, restaurants: Mia Hjulgren, Grill it! Paja, Solo Sokos Hotel Torni Tampere
  • The most influential service act of the year: Jasmin Kiskonen and Olav Arnoldussen, Radisson Blu Grand Hotel Tammer, Tampere
  • Happiness Creator of the Year, Sokos Hotels: Sami Lehtonen, Original Sokos Hotel Vaakuna, Vaasa
  • Happiness Creator of the Year, Sokos Hotels: Juuli Juutinen, Original Sokos Hotel Valjus, Kajaani
  • Happiness Creators of the Year, Sokos Hotels: Kamilla Lehtineva and Rosa Borgström, Original Sokos Hotel Lappee, Lappeenranta

Pristagare i S-gruppens restauranger

  • Amarillo of the Year: Amarillo Rovaniemi
  • Rosso of the Year: Rosso Kokkola
  • Brick-and-mortar Café of the Year: Coffee House Kouvola
  • Restaurant World of the Year: Prisma Iisalmi
  • Beverage, Social and Entertainment Restaurant of the Year (chains): VENN Original Sokos Hotel Arina, Oulu
  • Hesburger of the Year: Hesburger Tampereentien Prisma, Turku
  • Best NPS Food restaurants: Frans & Chérie
  • Best NPS Beverage and social restaurants: VENN Original Sokos Hotel Lappee, Lappeenranta
  • Best NPS Cafes and fast eating: Presso Kerava
  • Unique of the Year; Drinking, socializing and entertainment restaurant: Zetor, Helsinki
  • Unique of the Year; Cafes and fast eating: Puisto Kahvila, Tampere
  • Unique of the Year; Food restaurant: Gunnar Eatery & Bar, Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, Turku
  • S Chef of the Year: Tiina Sairanen, Frans & Rose, Kouvola