Etusivu

Hae varaus

Sokos Hotels -sovellus-palvelun saavutettavuusseloste

Palvelun on luonut Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK). Haluamme, että mahdollisimman moni ihminen voi käyttää palveluamme. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että voit:

  • valita värit, kontrastisuhteen ja kirjasimet selaimen tai laitteen asetusten mukaan.
  • suurentaa sivut tarpeen mukaan, ilman sisällön tai toiminnallisuuden menettämistä.
  • käyttää näppäimistöä, ääniohjausta tai muita navigointi- ja suunnistusmekanismeja.
  • käyttää ruudunlukijaa, esimerkiksi NVDA tai VoiceOver.

Kuinka saavutettava palvelu on?

Palvelumme täyttää verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A- ja AA-vaatimukset osittain.

Tiedämme, että jotkin palvelun osat voivat sisältää esteitä osalle ihmisistä. Näihin kuuluvat:

  • Jos käytät VoiceOveria, käyttäjä ei pääse allekirjoituskenttään eikä voi tehdä check-in loppuun.
  • Jos käytät VoiceOveria tai TalkBackia, varausnumeron kopioimisen yhteydessä ei ole tilaviestettä, joka ilmoittaisi, että varausnumero on kopioitu toimenpiteen suorittamisen jälkeen.
  • Jos käytät VoiceOveria tai TalkBackia, kansallisuuden valinnan yhteydessä ei ilmoiteta, mitä vaihtoehtoa on valittu.
  • Jos käytät VoiceOveria, latausnäkymä ei tarjoa tilaviestettä tai kuvausta siitä, mitä tapahtuu.
  • Jos käytät ulkoista näppäimistöä, "Jaa varaus" -painike Hotellitiedot-näkymässä ei ole käytettävissä, linkit Hotellitiedot-näkymässä ei ole saavutettavia, Hotellitiedot-kuvagalleria toimii osittain ulkoisella näppäimistöllä.
  • Jos käytät iPhonea ulkoisella näppäimistöllä, suomalaisen henkilötunnuksen kenttään ei pääse, jos sen ohittaa ja palaa takaisin.
  • Jos käytät Android-laitetta ulkoisella näppäimistöllä, suomalaisen henkilötunnuksen kenttään ei pääse lainkaan.
  • Jos käytät ruudunlukijaa, kuten VoiceOveria tai TalkBackia, hotellikuvilla ei ole vaihtoehtoista tekstiä tai ne eivät ehkä toimi oikein.
  • Jos käytät VoiceOveria tai TalkBackia, otsikoiden kohdistusjärjestys ei ole oikea, mikä vaikeuttaa navigointia.

Evästeiden hallinta

  • Jos käytät ääniohjausta, saatat huomata, ettet voi aktivoida evästeiden suostumuspaneelin painikkeita nimellä, koska niiden saavutettavat nimet eivät vastaa näkyvää tekstiä. Painikkeet toimivat kuitenkin oikein, jos ne aktivoidaan muulla tavalla, esimerkiksi numerolla.

Kirjautuminen ja rekisteröityminen

  • Jos sinulla on heikentynyt näkö, tekstin lukeminen voi olla vaikeaa.
  • Jos suurennat näytön tekstiä 200 % tai enemmän, osa sisällöstä ei välttämättä näy kokonaan.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Jos palvelumme aiheuttaa sinulle esteitä, kerro siitä meille, niin teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Jotta voimme käsitellä palautteesi paremmin, jos mahdollista, liitä mukaan:

  • Minkä palvelun käytössä ongelma ilmenee (Sokos Hotels -sovellus) ja missä tarkalleen ongelma ilmenee
  • Mikä laite ja selain sinulla on käytössä
  • Jos käytät avustavaa teknologiaa (esimerkiksi NVDA tai VoiceOver), sen nimi ja versio
  • Mitä yritit tehdä ja mitä tapahtui

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

Valvontaviranomainen

Digipalvelulain mukaisesti, Sokos Hotels -sovellus on verkkokauppa.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, sinulla on oikeus tehdä ilmoitus Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficomin sivuilla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM

saavutettavuusvaatimukset.fi
Sähköposti: saavutettavuus@traficom.fi
Puhelinnumero: +358 29 534 5000

Saavutettavuusselosteen laatiminen

Seloste on viimeksi päivitetty 15.10.2025.

Palvelun saavutettavuus on arvioitu SOK:ssa.