Sök bokning

Affärsresandets fyra megatrender 2024

Vi kan identifiera fyra fascinerande megatrender inom affärsresandet, som bl.a. påverkar affärsresandet och valet av inkvartering. Megatrenderna syntes också på ITB Berlin, en av Europas största branschmässor inom turism, som arrangerades i början av mars.

11.3.2024

1. Bleisuring – En kombination av affärs- och fritidsresor

Bleisuring, det vill säga kombinationen av arbete och fritid när man reser, är en växande trend över hela världen. Resenärer kombinerar gärna affärsresor med fritid, och det har en direkt inverkan på deras val av hotell. Bleisure-resenärerna föredrar hotell i stadens centrum, eftersom de erbjuder möjligheten att uppleva destinationens mångsidiga utbud. Utvecklandet av en servicekultur för hotellen är en utmaning för branschen och är av ännu större vikt idag, eftersom resenärerna förväntar sig att snabbt och smidigt få information om hotellet, stadens evenemang, dess omgivningar och trendiga restauranger.

2. Wellness – trendigt även bland bleisure-resenärerna

Välbefinnande och hälsoturism är starkt växande trender inom bleisure-resandet. Tack vare sin närhet till naturen erbjuder Finland en utmärkt miljö för den här typen av resande. Resenärerna vill investera i sitt eget välbefinnande, och hotellen kan svara på efterfrågan genom att erbjuda tjänster av hög kvalitet och möjligheter till avkoppling och njutningsfyllda upplevelser.

3. Tystnad och närhet till naturen

I takt med den växande hälsoturismen har tystnad och närhet till naturen blivit mycket trendiga faktorer vid valet av resmål. Helsingfors har ute i världen rykte om sig att vara en hållbar, lugn och tyst stad. Men varför är det just tystnad som lockar turister? Resenärer som anländer från bullriga och myllrande internationella megastäder upplever Helsingfors som en lugn och fridfull stad – i likhet med Finlands övriga största städer. Dessutom erbjuder städerna i Finland fördelar såsom enkel och snabb tillgång till naturen, havs- och sjöstränder och naturligtvis skogen. Just nu lockar tystnaden i naturen resenärer från hela världen.

4. Artificiell intelligens – framtidens resande

Utnyttjandet av artificiell intelligens även inom resandet är ytterligare en megatrend. Personifierade digitala tjänster som produceras med hjälp av artificiell intelligens under resans olika skeden erbjuder resenärerna individuella upplevelser och möjliggör en smidigare resa. AI kan till exempel hjälpa till att kompensera för bristen på reseguider genom att på bara några sekunder tillhandahålla skräddarsydda rese- och utflyktsplaner. För aktörer inom resebranschen kan artificiell intelligens också vara en avgörande faktor vad gäller bristen på arbetskraft inom turistnäringen – ett aktuellt problem särskilt i de nordiska länderna.