Bokningsanvisningar

Bokningsanvisningar

 Bokningsanvisningar
Bokningsanvisningar

Bokningsanvisningar

Om du inte kan göra en hotellbokning på normalt sätt, pröva att använda en annan webbläsare eller kontakta Sokos Hotels Försäljningstjänst, tfn 020 1234 600 (8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min.), mån–fre kl. 8–20.

Webbläsare som stöds
Sokos Hotels webbplats fungerar med alla de vanligaste webbläsarna. För att kunna använda tjänsterna ska du tillåta cookies (kakor) i din webbläsare. Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen av webbläsaren för att säkerställa datasäkerheten och webbplatsens funktion.

Webbtjänsten sokoshotels.fi har stöd för följande webbläsare:

Chrome 27
Mozilla Firefox 19.0.2
Microsoft Internet Explorer 9.0
Safari 7.0.4

Vi kan inte garantera att Sokos Hotels webbplats fungerar med någon annan webbläsare. Om du använder en gammal version av webbläsaren, rekommenderar vi att du uppdaterar webbläsaren eller installerar en ny.

Samla Bonus för övernattningar
Du får Bonus enbart för bokningar som görs via Sokos Hotels bokningskanaler. Likaså kan du göra rumsbokningar till ägarkundspris enbart via Sokos Hotels bokningskanaler. Dessa bokningskanaler är vår webbtjänst www.sokoshotels.fi, Sokos Hotels Försäljningstjänst samt Sokos Hotellen i Finland, Tallinn och Sankt Petersburg. Bonus registreras alltid utifrån avresedagen.

BOKNING:
Du kan göra bokningar genom att logga in, genom att identifiera dig med S-kod eller S-Card-kod eller utan inloggning.

Identifiering i tjänsten
Logga in i tjänsten i övre högra hörnet. Om du ännu inte har någon S-kod kan du registrera dig i tjänsten med webbankskoder eller mobilcertifikat. Om du är ägarkund i S-gruppen är S-Förmånskortet automatiskt valt för din bokning och ägarkundspriserna visas för dig. Mer information om identifiering finns i användarvillkoren för tjänsten Mina uppgifter >>

Om du är S-Card-kund, identifiera dig i tjänsten med dina S-Card-koder. Du får S-Card-koder när du ansluter dig till stamkundsprogrammet.

Om du inte vill logga in i tjänsten, börja bokningen med att välja stad eller resmål.

Välj stad eller hotell
Du kan göra en hotellsökning genom att söka på stad eller hotell. Om du söker enbart på stad erbjuder systemet alla tillgängliga hotell i staden.

Välj ankomst- och avresedag
Välj ankomst- och avresedatum i kalendern.

Flexibla datum
Välj Flexibla datum om tidpunkten för din bokning kan ändras så att den infaller tre dagar tidigare eller tre dagar senare.

Lägg till rum
Om du vill boka flera rum kan du lägga till rum till din bokning via länken Lägg till rum. Välj i menyn det antal rum du vill boka och ange antalet personer i varje rum. Du kan högst boka sex (6) rum på en och samma gång. I ett senare skede ska du välja rumstyp och pris för varje rum. Du ska ange namnet på en gäst i varje rum och det ska finnas minst en vuxen i varje rum.

Vuxna
Välj i menyn det antal vuxna som övernattar i samma rum (max 4 personer), varvid systemet erbjuder lämpliga och lediga rum för det valda antalet. Det maximala antalet personer i ett rum är fyra (4) personer. I anslutning till rumstypen och prisprodukten finns det en utförligare beskrivning och uppgifter om eventuella begränsningar av antalet personer i rum med extrasäng. I bokningsrutan visas både rummets pris per natt och rummets totala pris, vilka fastställs utifrån antalet personer. Antalet rum med extrasäng som kan bokas via internet är begränsat. Om antalet övernattningsgäster är fler, kan du pröva att göra en sökning med flera rum och med ett mindre antal personer per rum.

Minderåriga som övernattar
Minderåriga kan övernatta utan en vuxen på våra hotell. För övernattningen krävs föräldrarnas samtycke, per e-post eller skriftligen på annat sätt. Minderåriga som övernattar ensamma måste vara minst 16 år. Från fall till fall kan annat avtalas med barnets föräldrar. Föräldrarnas kontaktuppgifter införs i bokningen. Vid övernattningen fyller den minderåriga i övernattningskortet på normalt sätt. Vid betalning tillämpas samma spelregler som för övriga hotellgäster. Minibaren på rummet låses och överföringar till rumsnotan spärras. Vi kan omöjligen säkerställa kundens ålder i bokningsskedet, varför personalen i receptionen i sista hand fattar beslut om en ung kunds övernattning på hotellet.

Barn 3–15 år
När du vill boka ett rum med en eller flera extrasängar för barn, välj antalet 3–15-åriga barn i menyn. Rumspriset fastställs utifrån antalet vuxna och barn. Det sammanlagda maximala antalet personer i ett rum är fyra (4) personer. Om antalet övernattningsgäster är fler, kan du pröva att göra en sökning med flera rum och med ett mindre antal personer per rum.

För 0–2-åriga barn är det möjligt att utan avgift få en spjäl- eller resesäng eller övernattning utan egen säng.

Systemet erbjuder lämpliga och lediga rum för det valda antalet personer. I anslutning till rumstypen och prisprodukten finns det en utförligare beskrivning och uppgifter om eventuella begränsningar av antalet personer i rum med extrasäng.

In- och utcheckningstid
Rummet står till ditt förfogande på ankomstdagen från och med kl. 15 eller 16 beroende på hotell och du ska checka ut senast kl. 12 på avresedagen.

Specialrum
Om du behöver ett rum som är anpassat för rörelsehindrade eller ett annat specialrum, kontakta Sokos Hotels Försäljningstjänst eller det valda hotellet direkt.

Sällskapsdjur
Om du reser med ett sällskapsdjur, välj tilläggsprodukten sällskapsdjur till din bokning. Produkten sällskapsdjur är inte tillgänglig på internet i alla våra hotell, kontakta i så fall Sokos Hotels Försäljningstjänst eller det valda hotellet direkt. För sällskapsdjur debiteras en separat avgift.

Förmånskort och bokningskoder:

S-Förmånskort
Om den som betalar bokningen har ett S-Förmånskort, välj S-Förmånskort. S-Förmånskortet ska uppvisas på hotellet vid incheckning. Ägarkundspriserna gäller endast med S-Förmånskort.

Om du har identifierat dig i tjänsten och är ägarkund i S-gruppen är S-Förmånskortet automatiskt valt för din bokning och ägarkundspriserna visas för dig.

Ägarkundspriset är avsett för fritidsresor. Övernattningen ska betalas kontant eller med ett personligt betalkort.

S-Card
Om du hör till stamkundsprogrammet, välj S-Card. När du klickar på knappen Boka rum öppnas ett fönster för identifiering som S-Card-kund. Inloggning sker med användarnamn och lösenord till tjänsten Mitt S-Card. Du kan även välja bokning av bonusnatt. Du kan boka en bonusnatt endast om du vid bokningstidpunkten har minst det antal S-poäng på ditt konto som krävs för bokningen.

Bokningskoder

FO-nummer och resebyrånummer
Ange numret i fältet om ditt företag har ett FO-nummer eller resebyrånummer för internetbokningar. Vid bokningar med FO-nummer sker betalningen kontant eller med kreditkort.

Bokningskod
Ange bokningskod i fältet om en sådan anges för internetbokningar i erbjudandet. Bokningskoden ska anges i samma format som den har i erbjudandet.

Boka rum
Klicka på knappen Boka rum så kontrollerar systemet om det finns lediga rum i den valda staden eller på det valda hotellet vid den tidpunkt och för det antal personer som du har angett. Om du gör en sökning på stadens namn, visar systemet alla de hotell i staden där det finns lediga rum samt hotellens från-priser för den valda tiden.

Om det finns lediga rum på hotellet utifrån de sökvillkor du har angett, visas de tillgängliga från-priserna. Systemet erbjuder eventuellt flera olika prisprodukter för den angivna tiden. Du kan begränsa vilka rum som ska visas genom att välja rummets egenskaper i menyn Visa rum med. Utförligare beskrivningar av rumstyperna får du genom att välja rumstyp.

Du kan alltid välja det förmånligaste priset som systemet erbjuder och som motsvarar syftet med din resa.

Gör din övernattning ännu trevligare. Till din bokning kan du välja avgiftsbelagda tilläggstjänster som hotellet tillhandahåller. Tilläggstjänster kan inte väljas på internet om bokningen görs för innevarande dag. I stället kan du höra dig för om tilläggstjänster direkt på hotellet.

Du kan också framföra önskemål om rummet. Observera att dina önskemål uppfylls med beaktande av hotellets bokningssituation. Det är inte alltid möjligt att uppfylla önskemål i alla rumstyper.

Fortsätt till personuppgifterna

När du har valt önskat pris och rumstyp, fortsätt med bokningen genom att klicka på knappen Fortsätt till personuppgifterna.

Fyll noggrant i uppgifterna om den som övernattar under Personuppgifter:

- Förnamn

- Efternamn

- Gatuadress

- Postnummer

- Ort

- Hemland

- Telefon (telefonnummer inklusive riktnummer)

- E-post och (valfritt) 2:a e-post

Bokningssystemet skickar automatiskt en bekräftelse om bokning, ändring eller avbokning per e-post till den adress som har angetts i fältet. Endast en e-postadress utan extra tecken eller mellanslag ska anges i fältet. Till den adress som anges i fältet 2 e-post skickas en bokningsbekräftelse, men inte information om ändring eller avbokning.

Om du har loggat in har kontaktuppgifterna fyllts i automatiskt i hotellbokningen utifrån de uppgifter som du har angett. Kontrollera uppgifterna och fyll i eventuella uppgifter som saknas i bokningen. Om dina uppgifter är felaktiga kan du ändra dem i avsnittet Mina uppgifter efter att du gjort bokningen eller kontakta S-gruppens ägarkundstjänst, tfn 010 76 5859 mån–fre kl. 8–20 (0,084 €/min.) eller S-Card Kundtjänst, tfn 010 76 82 777 (8,35 cent/samtal + 12,09 cent/min.).

Jag anländer senast kl. 18
Rumsbokningen gäller till kl. 18 på ankomstdagen, såvida sen ankomst inte har bekräftats separat. Efter detta har hotellet rätt att sälja rummet till en annan kund. Om du är förhindrad att komma till hotellet, ska du alltid avboka din rumsbokning via vår webbplats, även om ankomst efter kl. 18 inte har bekräftats. (Rummet står till ditt förfogande på ankomstdagen från kl. 15 eller 16. Utcheckning sker senast kl. 12 på avresedagen.)

Jag anländer efter kl. 18 och bekräftar min bokning med kreditkort
Om du anländer till hotellet efter kl. 18, ska du bekräfta sen ankomst med dina kreditkortsuppgifter. Välj korttyp i bokningsrutan, ange kreditkortets nummer, giltighetstid och kortinnehavarens namn. En bekräftad rumsbokning gäller efter kl. 18. Om kunden inte utnyttjar en bekräftad bokning och ingen avbokning har gjorts inom ramen för avbokningsvillkoren, debiteras rumspriset för ett dygn för det oanvända rummet.

De kortuppgifter som ska användas vid bekräftelsen auktoriseras automatiskt när bokningen bekräftas. Om du använder ett Visa Electron- eller Debit-kort syns en täckningsreservering på en (1) euro på kontot på grund av auktoriseringen. Beloppet dras inte från kontot, utan reserveringen försvinner automatiskt senast inom tre veckor.

Jag betalar bokningen och bekräftar därmed min ankomst
Rumsbokningen kan betalas i samband med bekräftelsen. En betald rumsbokning gäller efter kl. 18 ända till följande morgon. Betalningen kan ske i förskott i samband med bokningen. Betalningen kan göras via de flesta webbanker och med de vanligaste kreditkorten.

Rumsbokningen kan betalas i samband med bekräftelsen. En betald rumsbokning gäller efter kl. 18 ända till följande morgon. Betalningen kan ske i förskott i samband med bokningen med webbankskoder till Nordea, Andelsbanken, Danske Bank och S-Banken eller med Visa-, MasterCard-, Eurocard-, American Express- och Diners Club-kreditkort eller Visa Electron-kort.

Vissa prisprodukter förutsätter förskottsbetalning i samband med bekräftelsen. Återbetalning av beloppet kan begränsas för varje prisprodukt. Villkoren finns i uppgifterna Prisinnehåll och -villkor i anslutning till priset vid bokningen.

Du kan samla Bonus i samband med betalning av en bokning till ägarkundspris. Bonus beviljas inte i efterskott eller vid betalning med företagskort.

Betalda bokningar kan inte ändras eller avbokas via webbtjänsten. Kontakta hotellet vid behov.

Jag har läst bokningsvillkoren och prisvillkoren och godkänner dem
Du kan bekräfta bokningen när du har läst och godkänt bokningsvillkoren.

Fortsätt till bekräftelsen
Genom att klicka på knappen Fortsätt till bekräftelsen kan du kontrollera bokningsuppgifterna. Du kan ändra bokningen genom att återvända till önskad sida i menyn upptill. Du går en sida bakåt genom att klicka på knappen Tillbaka. Efter att du har kontrollerat uppgifterna, klicka på knappen Bekräfta bokningen nedtill på sidan.

Spara bokningsnumret, du behöver det vid ankomsten till hotellet. Du behöver också bokningsnumret om du vill ändra eller avboka bokningen. Observera att du kan ändra eller avboka bokningen enbart på webbplatsen sokoshotels.fi eller genom att kontakta försäljningstjänsten eller hotellet. Om du tappar bort bokningsnumret, kontakta Sokos Hotels Försäljningstjänst.

Online Check-in
Som S-Card-kund kan du på ankomstdagen checka in på internet på dina bokningar. Logga in i tjänsten Mitt S-Card med dina S-Card-koder så ser du din bokning för innevarande dag i avsnittet Mina bokningar. I bokningen finns knappen Gör Check-in. Meddela hotellet din uppskattade ankomsttid och den kontaktuppgift (telefon eller e-post) till vilken du vill få information när ditt rum är klart. Du kan också betala bokningen i förskott i samband med inloggningen i webbtjänsten. Hämta din nyckel i receptionen. Online check-in är tillgänglig för S-Card-bokningar som gjorts via S-gruppens bokningskanaler (webbtjänsten, försäljningstjänsten eller hotellets reception).

Online check-out
Som S-Card-kund kan du på avresedagen checka ut på internet från dina bokningar oavsett bokningskanal eller inloggningssätt. Logga in i tjänsten Mitt S-Card med dina S-Card-koder så ser du dina bokningar för innevarande dag i avsnittet Mina bokningar.  Klicka på knappen Gör check-out och gå till betalning av debiteringarna på din rumsnota. På notan kan du själv lägga till eventuella minibar-produkter som du har använt. Betala notan och ange din uppskattade avresetid. Betalningen kan göras via de flesta webbanker och med de vanligaste kreditkorten. Du får ett kvitto på din betalning per e-post efter avresetiden.

 

SOKOS HOTELS ANVISNINGAR FÖR ÄNDRING OCH AVBOKNING

Mina bokningar
Om du har identifierat dig visas dina bokningar under Mina bokningar i inloggningsmenyn uppe till höger.

Om du inte har identifierat dig, ange i fältet Sök bokning bokningsnumret och det efternamn i vilket bokningen gjorts. Om bokningen gäller flera rum ska du använda bokarens (Rum 1) efternamn. Om du i bokningsskedet angav förnamn och efternamn omvänt, ska du även beakta detta när du söker efter bokningen. Klicka slutligen på knappen Sök bokning.

Uppgifterna om din bokning visas i rutan. Du kan ändra bokningens pris, tidpunkt, antal gäster, personuppgifter, rumstyp, tilläggstjänster och önskemål samt bokningsgarantin och betalningen. Om du vill göra andra ändringar måste du göra en ny bokning och avboka den tidigare bokningen via internet. Ändringar i uppgifterna om övernattningen kan leda till att övernattningspriset ändras. Systemet skickar en bekräftelse på ändring av bokningen till din e-postadress. Bokningsnumret är detsamma efter ändringar.

Bokningsuppgifter och reserapport
I sammandraget av bokningsuppgifterna finns alla uppgifter om bokningen. Uppgifterna kan även skrivas ut.

Betala bokning
Du kan betala din bokning på webbanken eller med betalkort.

Avboka hela bokningen
Välj Avboka hela bokningen om du vill avboka en bokning. Om bokningen gäller flera rum och Rum 1 avbokas, avbokas alla rum. Om bokningen gäller flera rum och du vill avboka bara en del av rummen, sker avbokningen under avsnittet Ändra bokningsuppgifterna. Systemet skickar en avbokningsbekräftelse till din e-postadress. Genom att klicka på Tillbaka går du tillbaka till bokningsuppgifterna. Om du är förhindrad att komma till hotellet, ska du alltid avboka din rumsbokning via vår webbplats.

Ändra personuppgifterna
Genom att välja Ändra personuppgifterna kan du ändra bokarens adressuppgifter.

Garantera bokningen med kreditkort
Du kan säkerställa att bokningen gäller även efter kl. 18 på ankomstdagen genom att garantera bokningen med ett kreditkort.

Ändra tidpunkten
Vid behov kan du ändra tidpunkten för bokningen. Observera att en ändring av tidpunkten kan påverka priset och tillgången på rum.

Ändra tilläggstjänster
Du kan boka fler tilläggstjänster eller avboka redan bokade tilläggstjänster. Du kan lägga till fler önskemål till bokningen.

Ändra antalet personer
Du kan lägga till eller ta bort personer från bokningen. Observera att ändringar i antalet personer påverkar priset och tillgången på rum.

Ändra rummet
Om du vill kan du ändra rumstyp i bokningen. Observera att ändringar i rumstyp kan påverka priset och tillgången på rum.

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum