Aktuellt

Aktuellt

Arkiv

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum

Varma låter bygga ut hotell Flamingo för Sokotel

2016-10-12

– Nöjeskomplexet Flamingo och Break Sokos Hotel Flamingo har visat sig vara bra investeringar för oss. Flygstationens volymer ökar framför allt i fråga om asiatiska resenärer. Tillbyggnaden av hotellet svarar mot utvecklingsbehovet i området och förstärker ytterligare Flamingos ställning som ett modernt nöjeskomplex. Vi tror på Flamingo, säger Varmas fastighetsutvecklingsdirektör Aarne Markkula.

Byggnadsarbetet inleds våren 2017, och byggprojektet, som går under namnet Flamingo Wing, blir klart i slutet av 2018. Byggnaden är formad som en vinge. Den har samma färg som röd chilipeppar och en våningsyta på totalt ca 9 700 m2.

Aviapolisområdet växer snabbt och får nu mer efterlängtad inkvarteringskapacitet

Genom tillbyggnaden ökar antalet hotellrum i anslutning till Flamingo med över 230 rum.

Tillbyggnaden, som har planerats av Haroma & Partners Arkitekter Ab, står i förbindelse med Flamingo genom en passage. Därigenom blir Break Sokos Hotel Flamingo med sina cirka 540 rum det största hotellet i Finland.

– För att ha framgång i den nuvarande konkurrensen måste ett hotell kunna erbjuda också annat än ett bra rum. Filosofin för våra Break-hotell är att hjälpa människorna att koppla av från vardagens slit genom att erbjuda mångsidiga aktiviteter och tjänster som ger livsglädje, oavsett om det är fråga om en arbets-, konferens- eller fritidsresa. Tack vare tillbyggnaden kan Flamingo framöver allt bättre svara mot denna ständigt ökande efterfrågan, berättar kedjechef Harri Ojanperä vid S-gruppens turist- och restaurangverksamhet.

För Sokotel, som driver hotellet, är utbyggnaden av Flamingo en naturlig del av företagets tillväxtstrategi.

– Break Sokos Hotel Flamingo uppskattas av våra kunder och utgör tillsammans med Original Sokos Hotel Vanda en viktig grund för Sokotels hotellaffärsverksamhet i huvudstadsregionen. Vi är glada över att vi kan delta i utvecklingen av Aviapolisområdet, vi tror starkt på dess framtidsutsikter, berättar Sokotels verkställande direktör Tapio Satta.

I samband med att hotellet byggs ut bygger man också i viss grad ut den nuvarande fastigheten: bl.a. hotellets frukostrestaurang och kök förstoras och lokalerna får fler hissar. I de utvidgade restaurang- och konferenslokalerna kan man i framtiden arrangera större kundevenemang än tidigare.

Flamingo står i förbindelse med köpcentret Jumbo via en affärspassage, och tillsammans utgör de det största nöjes- och fritidskomplexet i Finland. Aviapolisområdet ligger i närheten av den internationella flygplatsen Helsingfors-Vanda.

Mer information:

Fastighetsutvecklingsdirektör Aarne Markkula, Varma, tfn 040 522 6927, aarne.markkula@varma.fi

Kommunikationschef Leena Rantasalo, Varma, tfn 050 300 7980, leena.rantasalo@varma.fi

Kedjedirektör Harri Ojanperä, SOK, tfn 010 76 82801, harri.ojanpera@sok.fi

Verkställande direktör Tapio Satta, Sokotel, tfn 0500 438 544, tapio.satta@sok.fi

Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma är det mest solventa arbetspensionsbolaget och den största privata placeraren i Finland. Bolaget sköter arbetspensionsskyddet för cirka 860 000 personer inom den privata sektorn. År 2015 uppgick Varmas premieinkomst till 4,6 miljarder euro och pensioner utbetalades för 5,2 miljarder euro. Värdet på Varmas placeringar var 41,2 miljarder euro i slutet av juni 2016.

Oy Sokotel Ab är SOK:s dotterbolag och bedriver turist- och restaurangverksamhet. Bolaget har i Finland fjorton Sokos Hotell och sju Radisson Blu Hotell. Sokotels verksamhet fokuserar på huvudstadsregionen. Dessutom har Sokotel hotellenheter i Tammerfors, Vasa och Uleåborg.

Läs mer

Boka hotell direkt, utan mellanhänder

2016-09-01

Finländska Turism- och Restaurangförbundet rf deltar i den Europaomfattande kampanjen BOKA DIREKT (BOOK DIRECT) som startats av den europeiska paraplyorganisationen HOTREC. Kampanjen genomförs för att påminna konsumenterna om möjligheten att boka tjänster direkt av tjänsteleverantören samt informerar om vilka förmåner konsumenterna får när de bokar övernattning, restaurangtjänster eller andra tjänster direkt via företagens egna bokningskanaler.  Konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet har förbättrats genom det stora urvalet av bokningskanaler, men ur företagens synvinkel har bokningskanalerna orimliga villkor.

Konsumenterna kan boka övernattning eller restaurangtjänster på många olika sätt. Olika bokningskanaler har olika fördelar och förmåner ur både konsumenternas och tjänsteleverantörernas, till exempel logiföretagens och restaurangernas, synvinkel.

Kampanjen BOKA DIREKT påminner konsumenterna om att de får många förmåner genom att boka direkt via tjänsteleverantören utan mellanhänder.  Genom att boka en tjänst på företagets webbplats, per telefon, e-post eller direkt på ort och ställe får konsumenten direkt kontakt till tjänsteleverantören. Vid direkt kontakt får konsumenten bland annat omedelbart information om tillgänglighet, andra tjänster, eventuella specialerbjudanden samt villkor. Dessutom är det till fördel för företagen att alltid erbjuda det förmånligaste priset på den egna webbplatsen.

När en konsument bokar ett rum direkt via logiföretagets egna bokningskanaler är konsumenten skyddad enligt de allmänna boknings- och avbokningsvillkoren för logiföretag (Majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot) som granskats av konsumentombudsmannen. Dessutom tar tjänsteproducenten också ansvaret för eventuella problem med bokningen. Om konsumenten gör bokningen via ett utomstående bokningsföretag tillämpas villkoren inte.

De stora bokningsföretagen har en stark ställning runt om i världen. Det breda urvalet av bokningskanaler har förbättrat konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet, men har medfört orimliga villkor för logiföretagen, till exempel villkoret om bästa pris. Enligt det måste logiföretaget alltid erbjuda bokningsföretaget det lägsta priset och får inte sälja rummet till ett billigare pris i sina egna kanaler. Vanligen tar bokningsföretagen ut orimligt höga avgifter av logiföretagen. Dessutom kan bokningsföretagen ange att det inte finns några lediga rum, trots att det finns det.
 

Enklast bokar du övernattning på Sokos Hotels direkt på webbplatsen sokoshotels.fi – och samtidigt får du de bästa förmånerna. Du kan också enkelt göra en bokning genom att ringa vår försäljningstjänst på tfn +358 20 1234 600.

Välkommen till Sokos Hotels!

Läs mer

Original Sokos Hotel Presidentti ombyggs – Planeras av Paola Suhonen

2016-04-28

Det ikoniska hotellet som ligger i Helsingfors centrum inleder en ny era, då hotellet omvandlas till ett hotell med berättelser om finländska fenomen. Konceptet för förnyelsen har planerats av Paola Suhonen och förnyelsen bär Ivana Helsinkis prägel. Inredningsplaneringen handhas av planeringsbyrå KOKO3 Oy. Hotellet förnyas etappvis och förnyelsen blir färdig under 2018.

Enligt Paola Suhonens vision är det nya Presidentti en påhittig tolkning av ett modernt Finland, fullt av kontraster, ljusa sommarnätter samt tjäle och is. Suhonens inredningskoncept leker med nordliga stämningar. Det skandinaviska inslaget och den arktiska dimensionen får blandas rejält med det finländska.

"Vi har ännu inte ett berättande och stämningsfullt hotell, där det finländska kombineras med det exotiska. Världen är full av design- och boutiquehotell. Den finländska formgivningen är däremot en del av inredningsplaneringen på många hotell. Vi ville skapa en helhet, där hotellet fylls av känslan av finskhet och berättelsen", berättar Paola Suhonen.

Hotellets våningar kommer att få fem olika temavärldar. Midsommar, snöstorm, tysthet, trollskog och sisu är saker som lyfts fram på olika, överraskande sätt.

"Jag planerade en bred uppsättning stämningar för Presidentti, eftersom hotellet måste vara lika intressant för såväl världsvana businessresenärer, turister som besöker Finland som inhemska fritidsturister", berättar Suhonen om utgångspunkten för planeringen. "Tack vare de olika stämningarna kan varje besök upplevas på olika sätt."

De nu rådande hantverks- och äkthetstrenderna framträder starkt i Presidenttis nya uttryck. I hotellrummen finns inredningsföremål som formgivits enkom för Original Sokos Hotel Presidentti, såsom handtuftade ryor och tematiskt varierande tapeter. Även de allmänna lokalerna, såsom hotellentrén, utsmyckas med unik design.

"På dagens hotell bör såväl servicen som de fysiska ramarna erbjuda gästerna kraftiga upplevelser och erfarenheter. Vårt mål är att skapa ett hotell som ger gästerna starka minnen och som även kan bli ett resmål i sig", säger Hannele Laurila, hotellchef för Original Sokos Hotel Presidentti. "Med Paola Suhonens kreativa insats och KOKO3:s järnhårda yrkeskompetens inom inredningsplanering är vi övertygande om att vi kommer att uppnå vårt mål."

Hotellets nya entrévåning som invigs i slutet av hösten 2016 leder gästerna in i berättelsernas värld. I entréhallen leker man med kombinationer av råträ och koppar och i mitten av hallen öppnar sig en catwalk till konferensvåningen. Hotellets historia hedras i förnyelsen. På konferensvåningen visas Finlands presidenter med Urho Kekkonen i spetsen som i tiderna invigde huset.

Under ombyggnaden som varat cirka 2,5 år förnyas utöver de alla 494 hotellrum även korridorerna, entréhallen och konferenslokalerna, auditoriet samt restaurangen. Ombyggnadsarbetet utförs etappvis och hotellet fungerar normalt under ombyggnaden.

 

Mer information:

Hannele Laurila, hotellchef, Original Sokos Hotel Presidentti, tfn 050 359 4449

Heli Engblom, affärsverksamhetschef, Sokotel Oy, tfn 050 388 3111

Pirjo Suhonen, Ivana Helsinki, tfn 050 347 6131

Läs mer

Sokos Hotels har certifierat bastuupplevelsen

2016-01-18

De största besluten har i alla tider kommit till på bastulaven. I sin Original-hotellkedja kan Sokos Hotels erbjuda mötesgäster totalt 95 allmänna bastur och 239 rum med bastu. Under 2016 har kedjan certifierat bastupplevelsen tillsammans med nätverket Sauna from Finland för att säkerställa en ännu bättre bastuupplevelse.

Genom utvecklingsarbetet vill Original By Sokos Hotels vara en föregångare inom den finska bastukulturen och erbjuda högklassig bastu som en del av alla sina hotell- och mötesgästers kundupplevelse.

Genom certifieringen beviljas märket Authentic Finnish Sauna Experience som är ett bevis på att våra kunder får en av världens bästa bastuupplevelser. Alla bastur som beviljats märket har genomgått en kvalitetsgranskning där man har kontrollerat att de är rena, äkta och säkra och att de erbjuder avkoppling och njutning för alla sinnen.

Det finns inget mer finskt är ett bastubad, och för utländska gäster är bastubadet ofta den upplevelse de minns bäst från sitt besök i Finland. Hotellbastun är också ett ställe där hotellgästerna får träffa lokalbefolkningen, ett bastubad är nämligen en mycket social upplevelse. Genom historien har de största besluten fattats i bastun, inom både politiken och näringslivet.

På Original Sokos Hotels bastulavar sitter årligen över 150 000 bastubadare, varav ungefär en femtedel är utlänningar. Totalt badas det bastu i 106 184 timmar om året.

Sauna from Finland är ett nätverk av företag som samlas kring temat bastu i syfte att skapa den bästa finska bastuupplevelsen i världen och öka sina medlemmars konkurrenskraft. De första certifieringarna görs våren 2016.

Sauna from Finland

Läs mer