Aktuellt

Aktuellt

Kunderna har talat – Sokos Hotels är än en gång Finlands mest betrodda hotellkedja

Sokos Hotels har utnämnts till Finlands mest betrodda hotellkedja i Reader's Digests undersökning "Mest betrodda varumärke". Kedjan fick nästan hälften (49 %) av omnämnandena i sin kategori. Detta var Sokos Hotels-kedjans åttonde seger i följd. 
 
Förtroendet för Sokos Hotels är särskilt stort bland barnfamiljer. Av de respondenter som hade barn under 16 år i sitt hushåll uppgav så många som 64 procent att Sokos är den hotellkedja de litar mest på. Av kvinnorna litar 56 procent mest på Sokos Hotels, medan motsvarande andel bland männen är 42 procent. 
 
"Vi är stolta över detta förtroende som de finländska konsumenterna har visat oss", säger Sokos Hotels marknadsföringsdirektör Outi Vitie. "Sokos Hotels har varit en del av den finländska hotellbranschen i 44 år. Förutom att vi sysselsätter 1 300 egna anställda erbjuder vi också ett betydande antal arbetsplatser för lokala aktörer på olika Sokos Hotels-orter. I våra restauranger ökar vi hela tiden andelen inhemska livsmedel, och även i anskaffningen av material prioriterar vi inhemska leverantörer. Jag tror att inhemskhet för de finländska konsumenterna även är ett tecken på kvalitet och pålitlighet."
 
De som svarat på undersökningen har först uppgett det varumärke som de litar mest på i en viss produktkategori, och därefter bedömt fem olika egenskaper hos varumärket i fråga på skalan 1–5. De egenskaper som bedömdes var kvalitet, prisvärdhet, produktbild, förståelse för konsumenternas behov och etiskt ansvar. Därtill fick respondenterna svara på om de är kunder hos det varumärke de valt eller har varit det under de senaste 12 månaderna och om de skulle rekommendera varumärket för andra.
 
Sokos Hotels fick högst betyg i sin kategori för alla de efterfrågade egenskaperna, och 57 procent av respondenterna skulle rekommendera kedjan för andra, vilket är kategorins bästa resultat.
 
 
Läs mer

Sokos Hotels inför elektronisk incheckning

Elektronisk incheckning har prövats i ett antal Sokos Hotell sedan förra hösten. Erfarenheterna av testperioden har varit positiva, och kunderna har beskrivit tjänsten som lättanvänd. Speciellt omtyckt var betalningsmöjligheten. Nu införs elektronisk incheckning för innehavare av S-Card i samtliga finländska Sokos Hotell.

"Den nya tjänsten erbjuder kunderna frihet och smidighet i samband med sitt besök, både före och under själva resan. Via online check-in tjänsten kan kunderna i förväg se över sin bokningsinformation, meddela ankomsttid och ifall de så vill, betala sin hotellvistelse", förklarar Sokos Hotels konceptchef Markus Siitonen.

"Vi vill erbjuda affärsresenärer alternativa sätt att checka in på hotell. I vissa situationer fungerar traditionell incheckning utmärkt och vid andra tillfällen kan kunden föredra tillgång till sitt hotellrum utan mellanhänder. Den elektroniska inchecknings-möjligheten upplevs av våra kunder, som även i andra sammanhang aktivt använder digitala tjänster, som en välkommen och god utvecklingsriktning. Betalningsmöjligheten gör också utcheckningen smidigare", påpekar Siitonen.

Online check-in är tillgänglig den 24.4. i alla finländska Sokos Hotell för de S-Card- innehavare som har bokat rum via Sokos Hotels hemsidas S-Card tjänst, Sokos Hotels Försäljningsservice eller direkt via hotellet. Incheckningen kan göras såväl med smarttelefon, surfplatta som med dator.

Utvecklingen av digitala tjänster inom Sokos Hotels fortsätter. Under pågående år är införandet av online utcheckning ett av målen. I framtiden är det planerat att utvidga online-tjänsterna även för S-gruppens ägarkunders bruk.

Ytterligare information:

Markus Siitonen, konceptchef, Sokos Hotels, tel. 010 76 82.739, markus.siitonen@sok.fi

S-Card kundservice tel. 010 76 82777 s-card@sok.fi

https://www.sokoshotels.fi/sv/s-card

Läs mer

Boka hotell direkt, utan mellanhänder

Finländska Turism- och Restaurangförbundet rf deltar i den Europaomfattande kampanjen BOKA DIREKT (BOOK DIRECT) som startats av den europeiska paraplyorganisationen HOTREC. Kampanjen genomförs för att påminna konsumenterna om möjligheten att boka tjänster direkt av tjänsteleverantören samt informerar om vilka förmåner konsumenterna får när de bokar övernattning, restaurangtjänster eller andra tjänster direkt via företagens egna bokningskanaler.  Konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet har förbättrats genom det stora urvalet av bokningskanaler, men ur företagens synvinkel har bokningskanalerna orimliga villkor.

Konsumenterna kan boka övernattning eller restaurangtjänster på många olika sätt. Olika bokningskanaler har olika fördelar och förmåner ur både konsumenternas och tjänsteleverantörernas, till exempel logiföretagens och restaurangernas, synvinkel.

Kampanjen BOKA DIREKT påminner konsumenterna om att de får många förmåner genom att boka direkt via tjänsteleverantören utan mellanhänder.  Genom att boka en tjänst på företagets webbplats, per telefon, e-post eller direkt på ort och ställe får konsumenten direkt kontakt till tjänsteleverantören. Vid direkt kontakt får konsumenten bland annat omedelbart information om tillgänglighet, andra tjänster, eventuella specialerbjudanden samt villkor. Dessutom är det till fördel för företagen att alltid erbjuda det förmånligaste priset på den egna webbplatsen.

När en konsument bokar ett rum direkt via logiföretagets egna bokningskanaler är konsumenten skyddad enligt de allmänna boknings- och avbokningsvillkoren för logiföretag (Majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot) som granskats av konsumentombudsmannen. Dessutom tar tjänsteproducenten också ansvaret för eventuella problem med bokningen. Om konsumenten gör bokningen via ett utomstående bokningsföretag tillämpas villkoren inte.

De stora bokningsföretagen har en stark ställning runt om i världen. Det breda urvalet av bokningskanaler har förbättrat konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet, men har medfört orimliga villkor för logiföretagen, till exempel villkoret om bästa pris. Enligt det måste logiföretaget alltid erbjuda bokningsföretaget det lägsta priset och får inte sälja rummet till ett billigare pris i sina egna kanaler. Vanligen tar bokningsföretagen ut orimligt höga avgifter av logiföretagen. Dessutom kan bokningsföretagen ange att det inte finns några lediga rum, trots att det finns det.
 

Enklast bokar du övernattning på Sokos Hotels direkt på webbplatsen sokoshotels.fi – och samtidigt får du de bästa förmånerna. Du kan också enkelt göra en bokning genom att ringa vår försäljningstjänst på tfn +358 20 1234 600.

Välkommen till Sokos Hotels!

Läs mer

Arkiv

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum