Aktuellt

Aktuellt

Arkiv

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum

Sokos Hotels inför elektronisk incheckning

2017-04-24

Elektronisk incheckning har prövats i ett antal Sokos Hotell sedan förra hösten. Erfarenheterna av testperioden har varit positiva, och kunderna har beskrivit tjänsten som lättanvänd. Speciellt omtyckt var betalningsmöjligheten. Nu införs elektronisk incheckning för innehavare av S-Card i samtliga finländska Sokos Hotell.

"Den nya tjänsten erbjuder kunderna frihet och smidighet i samband med sitt besök, både före och under själva resan. Via online check-in tjänsten kan kunderna i förväg se över sin bokningsinformation, meddela ankomsttid och ifall de så vill, betala sin hotellvistelse", förklarar Sokos Hotels konceptchef Markus Siitonen.

"Vi vill erbjuda affärsresenärer alternativa sätt att checka in på hotell. I vissa situationer fungerar traditionell incheckning utmärkt och vid andra tillfällen kan kunden föredra tillgång till sitt hotellrum utan mellanhänder. Den elektroniska inchecknings-möjligheten upplevs av våra kunder, som även i andra sammanhang aktivt använder digitala tjänster, som en välkommen och god utvecklingsriktning. Betalningsmöjligheten gör också utcheckningen smidigare", påpekar Siitonen.

Online check-in är tillgänglig den 24.4. i alla finländska Sokos Hotell för de S-Card- innehavare som har bokat rum via Sokos Hotels hemsidas S-Card tjänst, Sokos Hotels Försäljningsservice eller direkt via hotellet. Incheckningen kan göras såväl med smarttelefon, surfplatta som med dator.

Utvecklingen av digitala tjänster inom Sokos Hotels fortsätter. Under pågående år är införandet av online utcheckning ett av målen. I framtiden är det planerat att utvidga online-tjänsterna även för S-gruppens ägarkunders bruk.

Ytterligare information:

Markus Siitonen, konceptchef, Sokos Hotels, tel. 010 76 82.739, markus.siitonen@sok.fi

S-Card kundservice tel. 010 76 82777 s-card@sok.fi

https://www.sokoshotels.fi/sv/s-card

Läs mer

Boka hotell direkt, utan mellanhänder

2017-03-01

Finländska Turism- och Restaurangförbundet rf deltar i den Europaomfattande kampanjen BOKA DIREKT (BOOK DIRECT) som startats av den europeiska paraplyorganisationen HOTREC. Kampanjen genomförs för att påminna konsumenterna om möjligheten att boka tjänster direkt av tjänsteleverantören samt informerar om vilka förmåner konsumenterna får när de bokar övernattning, restaurangtjänster eller andra tjänster direkt via företagens egna bokningskanaler.  Konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet har förbättrats genom det stora urvalet av bokningskanaler, men ur företagens synvinkel har bokningskanalerna orimliga villkor.

Konsumenterna kan boka övernattning eller restaurangtjänster på många olika sätt. Olika bokningskanaler har olika fördelar och förmåner ur både konsumenternas och tjänsteleverantörernas, till exempel logiföretagens och restaurangernas, synvinkel.

Kampanjen BOKA DIREKT påminner konsumenterna om att de får många förmåner genom att boka direkt via tjänsteleverantören utan mellanhänder.  Genom att boka en tjänst på företagets webbplats, per telefon, e-post eller direkt på ort och ställe får konsumenten direkt kontakt till tjänsteleverantören. Vid direkt kontakt får konsumenten bland annat omedelbart information om tillgänglighet, andra tjänster, eventuella specialerbjudanden samt villkor. Dessutom är det till fördel för företagen att alltid erbjuda det förmånligaste priset på den egna webbplatsen.

När en konsument bokar ett rum direkt via logiföretagets egna bokningskanaler är konsumenten skyddad enligt de allmänna boknings- och avbokningsvillkoren för logiföretag (Majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot) som granskats av konsumentombudsmannen. Dessutom tar tjänsteproducenten också ansvaret för eventuella problem med bokningen. Om konsumenten gör bokningen via ett utomstående bokningsföretag tillämpas villkoren inte.

De stora bokningsföretagen har en stark ställning runt om i världen. Det breda urvalet av bokningskanaler har förbättrat konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet, men har medfört orimliga villkor för logiföretagen, till exempel villkoret om bästa pris. Enligt det måste logiföretaget alltid erbjuda bokningsföretaget det lägsta priset och får inte sälja rummet till ett billigare pris i sina egna kanaler. Vanligen tar bokningsföretagen ut orimligt höga avgifter av logiföretagen. Dessutom kan bokningsföretagen ange att det inte finns några lediga rum, trots att det finns det.
 

Enklast bokar du övernattning på Sokos Hotels direkt på webbplatsen sokoshotels.fi – och samtidigt får du de bästa förmånerna. Du kan också enkelt göra en bokning genom att ringa vår försäljningstjänst på tfn +358 20 1234 600.

Välkommen till Sokos Hotels!

Läs mer

Original Sokos Hotel Presidentti ombyggs – Planeras av Paola Suhonen

2016-04-28

Det ikoniska hotellet som ligger i Helsingfors centrum inleder en ny era, då hotellet omvandlas till ett hotell med berättelser om finländska fenomen. Konceptet för förnyelsen har planerats av Paola Suhonen och förnyelsen bär Ivana Helsinkis prägel. Inredningsplaneringen handhas av planeringsbyrå KOKO3 Oy. Hotellet förnyas etappvis och förnyelsen blir färdig under 2018.

Enligt Paola Suhonens vision är det nya Presidentti en påhittig tolkning av ett modernt Finland, fullt av kontraster, ljusa sommarnätter samt tjäle och is. Suhonens inredningskoncept leker med nordliga stämningar. Det skandinaviska inslaget och den arktiska dimensionen får blandas rejält med det finländska.

"Vi har ännu inte ett berättande och stämningsfullt hotell, där det finländska kombineras med det exotiska. Världen är full av design- och boutiquehotell. Den finländska formgivningen är däremot en del av inredningsplaneringen på många hotell. Vi ville skapa en helhet, där hotellet fylls av känslan av finskhet och berättelsen", berättar Paola Suhonen.

Hotellets våningar kommer att få fem olika temavärldar. Midsommar, snöstorm, tysthet, trollskog och sisu är saker som lyfts fram på olika, överraskande sätt.

"Jag planerade en bred uppsättning stämningar för Presidentti, eftersom hotellet måste vara lika intressant för såväl världsvana businessresenärer, turister som besöker Finland som inhemska fritidsturister", berättar Suhonen om utgångspunkten för planeringen. "Tack vare de olika stämningarna kan varje besök upplevas på olika sätt."

De nu rådande hantverks- och äkthetstrenderna framträder starkt i Presidenttis nya uttryck. I hotellrummen finns inredningsföremål som formgivits enkom för Original Sokos Hotel Presidentti, såsom handtuftade ryor och tematiskt varierande tapeter. Även de allmänna lokalerna, såsom hotellentrén, utsmyckas med unik design.

"På dagens hotell bör såväl servicen som de fysiska ramarna erbjuda gästerna kraftiga upplevelser och erfarenheter. Vårt mål är att skapa ett hotell som ger gästerna starka minnen och som även kan bli ett resmål i sig", säger Hannele Laurila, hotellchef för Original Sokos Hotel Presidentti. "Med Paola Suhonens kreativa insats och KOKO3:s järnhårda yrkeskompetens inom inredningsplanering är vi övertygande om att vi kommer att uppnå vårt mål."

Hotellets nya entrévåning som invigs i slutet av hösten 2016 leder gästerna in i berättelsernas värld. I entréhallen leker man med kombinationer av råträ och koppar och i mitten av hallen öppnar sig en catwalk till konferensvåningen. Hotellets historia hedras i förnyelsen. På konferensvåningen visas Finlands presidenter med Urho Kekkonen i spetsen som i tiderna invigde huset.

Under ombyggnaden som varat cirka 2,5 år förnyas utöver de alla 494 hotellrum även korridorerna, entréhallen och konferenslokalerna, auditoriet samt restaurangen. Ombyggnadsarbetet utförs etappvis och hotellet fungerar normalt under ombyggnaden.

 

Mer information:

Hannele Laurila, hotellchef, Original Sokos Hotel Presidentti, tfn 050 359 4449

Heli Engblom, affärsverksamhetschef, Sokotel Oy, tfn 050 388 3111

Pirjo Suhonen, Ivana Helsinki, tfn 050 347 6131

Läs mer