Menu

Aktuellt

Aktuellt

Sokos-hotellen blir först med att erbjuda sina kunder möjligheten att kompensera utsläppen från sina hotellvistelser med början den 22.11.

Så fort ändringen av lagen om penninginsamlingar träder i kraft inleder S-gruppen möjligheten till att kompensera i sina Sokos-hotell. Med hjälp av Compensate erbjuds hotellens konsumentkunder möjlighet att kompensera koldioxidavtrycket från sin hotellvistelse. Sokos Hotels meddelar som första hotellkedja i Finland att man kommer att erbjuda möjligheten till kompensation.

– Vi har redan under en lång tid bedrivit mångsidigt ansvarsarbete, för vilket Sokos Hotels blivit vald till den mest ansvarsfulla hotellkedjan i sin bransch flera år i rad. Att erbjuda möjlighet till kompensation är en naturlig fortsättning på vårt arbete. Våra kunder har redan önskat sig den här möjligheten, säger Harri Ojanperä, kedjedirektör, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen.

Hotellgästerna har möjlighet att kompensera koldioxidavtrycket för sin vistelse och frukost på Sokos Hotels från och med måndagen den 22 november, då ändringen av lagen om penninginsamlingar träder i kraft. Priset på kompensationen är endast några tiotals cent. Priset baseras på de genomsnittliga utsläppen per rum. Jukka Kaartinen, utvecklingschef, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen, betonar att beräkningen baseras på faktiska kundsiffror från 2019 och att beräkningarna har verifierats av tredje part.

– Hos Sokos Hotels kommer kostnaden för att kompensera för klimatutsläppen vid hotellvistelser att förbli låg, eftersom våra samtliga hotell enbart använder förnybar el och deras energieffektivitet sedan länge har förbättrats. I praktiken är det därför endast utsläpp från fastighetens uppvärmning och frukosten som återstår att kompenseras.

Medlen som samlas in genom kompensationen används för att finansiera klimatprojekt där koldioxid som redan släppts ut i atmosfären binds i till exempel skog eller i jordmånen. Effektiviteten av bindningen är vetenskapligt verifierad och certifierad. Sokos Hotels partner i kompensationsprojektet är den inhemska stiftelsen Compensate.

Den ersättning som kunderna betalar för sin konsumtion påverkar inte S-gruppens eget klimatarbete

– Kompensationen är en tilläggstjänst som erbjuds hotellkunderna, genom vilken de kan minska sitt eget dagliga koldioxidavtryck. S-gruppen inkluderar inte den kompensation som kunderna betalar i sina egna klimatmål, framhåller Kaartinen.

S-gruppens klimatmål är de mest ambitiösa i Finland. Gruppen siktar inte enbart på koldioxidneutralitet, utan är inställd på att vara koldioxidnegativ redan år 2025, då den ämnar avlägsna mer kol från luften än vad som produceras. S-gruppen minskade redan under åren 2015–2020 sina egna koldioxidutsläpp med 70 procent.

Utöver sina egna klimatåtgärder har S-gruppen utmanat sina leverantörer att minska sina egna koldioxidutsläpp med totalt en miljon ton. Utmaningen vid namn "Iso juttu" har redan antagits av mer än hundra företag.


Mer information:
Jukka Kaartinen, utvecklingschef, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen, +358 10 76 82764

Läs mer på Compensates webbplats: www.compensate.com/individuals
 

Läs mer

Sokos Hotels introducerar en ny typ av hotell i Finland – Det första Heymo-hotellet öppnas i Kägeludden i Esbo under våren 2022

Sokos Hotels introducerar en ny flexibel servicehotellkategori i den finländska hotellbranschen. Det nya Heymo by Sokos Hotels anpassar sig flexibelt till varje resenärs preferenser och hotellgästerna betalar bara för det de behöver vid varje given tidpunkt. Det första Heymo-hotellet slår upp sina dörrar i Kägeludden under våren 2022.

År 2022 är året för hotellbranschens återhämtning efter en pandemi som varade i nästan två år, säger Harri Ojanperä, kedjedirektör för SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen. Hotellbranschen i Finland kommer inte att helt återhämta sig efter de omvälvningar turistnäringen går igenom, varför Sokos Hotels vid sidan av sina traditionella hotell lanserar en helt ny hotellkategori  där hotellgästerna endast betalar för det de behöver vid varje given tidpunkt.

– Allt fler resenärer, särskilt de som tillhör millennie- och Z-generationen, reser i jakt på nya, unika upplevelser. Heymos kärnidé är en högkvalitativ basservice som gästen fritt kan komplettera efter sina egna behov genom att köpa tjänster antingen inom eller utanför hotellet. Vi är inte svartsjuka, utan inspirerar våra gäster att utforska den pulserande staden. Heymo har skapats som en bas varifrån man upplever staden, menar Ojanperä.

Heymo 1 by Sokos Hotels, det första hotellet av Sokos Hotels-kedjans nya hotelltyp, slår nästa vår upp sina dörrar i Kägeludden i Esbo. Hotellet fungerar som en testplattform för hotellkedjan Heymo: man planerar vidareutveckla hotelltypen i samarbete med kunderna. Målet är att Heymo under de kommande åren ska expandera till Finlands större städer.

All day breakfast och rymliga grupprum utgör Heymos specialiteter 

Med sin nya flexibla servicekategori återgår Sokos Hotels till källan i sitt syfte – att erbjuda en god natts sömn. Rummen i Heymo är utrustade med en säng av hög kvalitet, sängkläder och handdukar. Resten av valen är upp till gästen.

– Den mest ekologiska produkten är den ingen köper och ingen tillverkar. Ett överskott av varor undviks genom att bara använda det som behövs, påpekar utvecklingschef Jukka Kaartinen, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen.

Enligt Kaartinen har man under designskedet av Heymo noga lyssnat på kundernas preferenser och fördjupat sig i Sokos Hotels omfattande kunddata. Heymo introducerar mycket nytt till den finländska hotellsektorn: man kan till exempel köpa frukost hela dagen från ett speciellt frukostskåp. In- och utcheckning sker på hotellet, vilket möjliggör att man undviker långa köer och kan göra det vid önskad tidpunkt. Istället för receptionister har Heymo fixare och personlig service finns vid behov tillgänglig 24 timmar om dygnet. Rumsutbudet inkluderar även rymligare rum för grupper på upp till sju personer, som sällskapet själv kan boka. Dessutom finns det ett rum som heter Lucky you, som över huvud taget inte kan bokas, utan dagligen lottas ut.

Läs mer om Heymo: www.sokoshotels.fi/sv/heymo

Mer information:
Harri Ojanperä
, kedjedirektör, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen, tfn +358 10 76 82871/0500 421 175 eller e-post harri.ojanpera@sok.fi.
Jukka Kaartinen, utvecklingschef, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen, tfn +358 10 76 82764 eller e-post jukka.kaartinen@sok.fi.

Heymo
Hotelltypen Heymo representerar Sokos Hotels flexible service-kategori. Flexible service innebär att kunden endaste betalar för det hen behöver. I Heymo kan högkvalitativ basservice kompletteras med digitalt erbjudna tjänster och kundtjänsten finns tillgänglig dygnet runt. Det första Heymo-hotellet öppnas under våren 2022 i Kägeludden i Esbo, varefter kedjan expanderar till större städer i Finland. Heymo - Stay in the city, not in a hotel.
 

Läs mer

Du loggar in på Sokos Hotels-appen och tjänsten mitt S-Card med S-Änvandarkontot

Vi kommer att ta i bruk den nya inloggningslösningen S-användarkonto för våra digitala tjänster. Lösningen är gemensam för hela S-gruppen. S-användarkontot är en inloggningskod som används inom hela S-gruppen. I framtiden kan du utöver Sokos hotellens digitala tjänster även använda den för S-gruppens övriga webbtjänster.  

I fortsättningen kommer ditt S-användarkonto att fungera som användarnamn och du behöver inte längre komma ihåg några lösenord. Du kan antingen skapa ett eget konto med dina ägarkunds- eller S-Card-uppgifter eller koppla ihop uppgifterna för ditt S-Card-medlemskap och dina ägarkundsuppgifter till samma konto, vilket ger dig de största fördelarna.  

Vad är ett S-användarkonto?    
  
S-användarkontot är framtidens inloggningslösning som användarna av S-gruppens digitala tjänster kan använda för att logga in på tjänsterna. S-användarkontot ersätter den aktuella lösningen som bygger på S-koden, som användarna använder för att t.ex. logga in på Oma S-kanava eller S-gruppens webbutiker.   
 

Hur skapar jag ett S-användarkonto? 

Du kan skapa ett S-användarkonto eller logga in via ikonen som ser ut som en person i det övre högra hörnet. 

Hur loggar jag in på S-användarkontot? 

Det är enkelt att logga in på S-användarkontot, eftersom du endast behöver din e-postadress. Efter att du har angett din e-postadress i tjänsten skickas en kod till din e-postadress, med vilken du loggar in. Du kan alltså glömma alla dina lösenord! 

Ange först din e-postadress och sedan koden som skickas till din e-postadress. Uppgifterna som efterfrågas vid inloggningen sparas i tjänsten.

Läs mer

Sokos Hotels återigen den mest hållbara hotellkedjan

25.3.2021

För nionde året i rad valdes Sokos Hotels-kedjan till Finlands mest hållbara hotellkedja i Sustainable Brand Index-studien. Studien är Europas största varumärkesundersökning där konsumenterna bedömer ansvarstagandet hos företag inom olika branscher. 
 
"Vi är verkligen glada över de finländska konsumenternas erkännande. Under dessa utmanande tider är det särskilt viktigt att ta hand om våra medmänniskor och att göra våra kunder lyckliga. Vi är angelägna om att fortsätta vårt långsiktiga hållbarhetsarbete och åtgärder för att bygga upp det finländska samhället i enlighet med S-gruppens nya mission Låt oss tillsammans skapa en bättre plats att bo på. Vår viljenivå kommer under de kommande åren bara att höjas, när vi arbetar mot S-gruppens mål för koldioxidnegativitet", poängterar Harri Ojanperä, Kedjedirektör, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen.
 
Hållbarheten har sedan en lång tid utgjort en hörnsten i Sokos Hotels verksamhet. Samtliga Sokos-hotell ingår i miljöprogrammet Green Key, med vars hjälp man systematiskt utvecklar hållbarhetsverksamheten. Hotellen vidtar åtgärder för att reducera matsvinn och engångsplast, fokuserar på förbättring av tillgängligheten och vid hotelluppgraderingar tar man hänsyn till energieffektivitetsaspekter. Upphandlingen följer S-gruppens gemensamma ansvarsprinciper och policyer. Förutom gemensamma ansträngningar samarbetar hotellen med lokala partners till förmån för närområdet. 
 
Sustainable Brand Index, som genomförs av svenska SB Insight, är den största europeiska hållbarhetsundersökningen som genomförts årligen sedan 2011. I undersökningen år 2021 intervjuades över 60 000 respondenter i åldrarna 16–75 år i Norden, Nederländerna och Baltikum. 
 
9 900 personer i Finland besvarade Sustainable Brand Index-undersökningen år 2021. 212 finländska varumärken deltog i utvärderingen. Varje varumärke har utvärderats av minst tusen personer. Studien genomfördes mellan november 2020 och februari 2021. De utvärderade varumärkena valdes ut för undersökningen baserat på deras marknadsposition, omsättning, marknadsandel och varumärkesmedvetenhet.
 
 
Läs mer

Arkiv

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
5
6
7
8
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum
Ännu bättre priser för inloggade ägarkunder!
Du får tillgång till förmånerna genom att logga in med S-användarkonto på vår webbplats.
Logi sissescard.dialog.text=Så här kan du boka rum som S-Card-kund samt granska och uppdatera dina egna uppgifter.
This way, you will be able to book rooms as an S-Card customer, as well as review and update you information.