Aktuellt

Aktuellt

Sokos Hotels har fått Green Key-märket för alla sina hotell

2018-06-25

Sokos Hotels har fått miljöcertifikatet Green Key för alla sina hotell. Ekologiska färdmedel och solpaneler på hotelltaket är exempel på det mångsidiga arbetet för miljön.

"Miljöarbetet har skett länge, mångsidigt och systematiskt i Sokos Hotels." Varje hotell har tagit sig an miljöarbetet ur någon egen lämplig synvinkel som ligger dem varmt om hjärtat, säger programchef Marketta Viljasaari vid Green Key. "Och med de volymer som förekommer i en stor hotellkedja blir små vardagliga handlingar stora miljögärningar", säger Viljasaari förnöjt.

Sparkcyklar och snöskor att användas av kunderna

Ett viktigt element i Green Key-arbetet är att vägleda kunderna till ekoturism. "Till exempel uppmuntrar vi våra kunder att använda miljövänliga fortskaffningsmedel. I alla våra hotell finns ekologiska färdmedel att låna, allt från cyklar och sparkcyklar till snöskor och skidor. Dessutom erbjuder vi kartor över spår, rutter och städer för kunderna att använda. Kunder som kommer susande med elbil kan allt oftare ladda bilen vid laddningsstationer vid Sokos Hotels", berättar Sokos Hotels konceptchef Janina Nurmela.

Också personalen uppmuntras till att röra sig, bland annat genom trapputmaningar och inspiration till att ta cykeln till jobbet.

Bruksvattnet vid Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuone värms upp med egna solpaneler

En föregångare för kedjan och för hela den finska hotellbranschen är Sokos Hotel Lahden Seurahuone, där solpaneler monterades på taket 2014. Under en solig sommar värms allt bruksvatten för hotellet upp med den energi som solpanelerna producerar.

Hotellet är fortfarande det Green Key-hotell som i störst omfattning producerar värme med solpaneler.

Energin från solpanelerna kan också användas till golvvärme eller radiatorer. På det här sättet kan man försäkra sig om att den energi som solpanelerna producerar inte går till spillo.

Miljöutvecklingsarbetet fortsätter. Vid årsskiftet tog vi i bruk ett värmeåtervinningssystem för värme från avloppsvatten. Energiproduktionen är tiofaldig jämfört med solenergin.

"Vi är mycket stolta över att vi fått alla våra hotell att omfatta miljöprogrammet Green Key inom loppet av fyra år. Och arbetet är inte ännu slut. Vårt följande konkreta mål är att minska matsvinnet med 15 procent fram till år 2020", lovar Nurmela.


Mer information:

Konceptchef Janina Nurmela, Sokos Hotels, SOK Styrenheten för rese-, hotell- och restaurangbranschen, tfn 010 76 82878, janina.nurmela@sok.fi

Programchef Marketta Viljasaari, Green Key Finland, tfn 045 600 9250, marketta.viljasaari@feesuomi.fi

Green Key

Hotell som fått märket har bland annat förbundit sig att öka miljömedvetenheten hos personalen och kunderna, effektivera energi- och vattenförbrukningen samt att minska miljöbelastningen i inkvarteringsverksamheten. Green Key-certifierade företag får använda  det internationellt kända märket Green Key och får stöd för sitt miljöarbete och kommunikationen om det.

Till miljöarbetet i vardagen i Green Key-certifierade inrättningar hör bland annat sparsamhet med vatten och energi, återvinning och minskade avfallsmängder, att man erbjuder närmat, vegetarisk mat och ekologiska produkter samt att man gör det möjligt för kunderna att ta sig fram ekologiskt och ägna sig åt naturturism. Över 2 900 inrättningar för inkvartering i 57 olika länder har redan Green Key-certifierats.

www.greenkey.fi

Läs mer

Sokos Hotels inför elektronisk incheckning

2017-04-24

Elektronisk incheckning har prövats i ett antal Sokos Hotell sedan förra hösten. Erfarenheterna av testperioden har varit positiva, och kunderna har beskrivit tjänsten som lättanvänd. Speciellt omtyckt var betalningsmöjligheten. Nu införs elektronisk incheckning för innehavare av S-Card i samtliga finländska Sokos Hotell.

"Den nya tjänsten erbjuder kunderna frihet och smidighet i samband med sitt besök, både före och under själva resan. Via online check-in tjänsten kan kunderna i förväg se över sin bokningsinformation, meddela ankomsttid och ifall de så vill, betala sin hotellvistelse", förklarar Sokos Hotels konceptchef Markus Siitonen.

"Vi vill erbjuda affärsresenärer alternativa sätt att checka in på hotell. I vissa situationer fungerar traditionell incheckning utmärkt och vid andra tillfällen kan kunden föredra tillgång till sitt hotellrum utan mellanhänder. Den elektroniska inchecknings-möjligheten upplevs av våra kunder, som även i andra sammanhang aktivt använder digitala tjänster, som en välkommen och god utvecklingsriktning. Betalningsmöjligheten gör också utcheckningen smidigare", påpekar Siitonen.

Online check-in är tillgänglig den 24.4. i alla finländska Sokos Hotell för de S-Card- innehavare som har bokat rum via Sokos Hotels hemsidas S-Card tjänst, Sokos Hotels Försäljningsservice eller direkt via hotellet. Incheckningen kan göras såväl med smarttelefon, surfplatta som med dator.

Utvecklingen av digitala tjänster inom Sokos Hotels fortsätter. Under pågående år är införandet av online utcheckning ett av målen. I framtiden är det planerat att utvidga online-tjänsterna även för S-gruppens ägarkunders bruk.

Ytterligare information:

Markus Siitonen, konceptchef, Sokos Hotels, tel. 010 76 82.739, markus.siitonen@sok.fi

S-Card kundservice tel. 010 76 82777 s-card@sok.fi

https://www.sokoshotels.fi/sv/s-card

Läs mer

Boka hotell direkt, utan mellanhänder

2017-03-01

Finländska Turism- och Restaurangförbundet rf deltar i den Europaomfattande kampanjen BOKA DIREKT (BOOK DIRECT) som startats av den europeiska paraplyorganisationen HOTREC. Kampanjen genomförs för att påminna konsumenterna om möjligheten att boka tjänster direkt av tjänsteleverantören samt informerar om vilka förmåner konsumenterna får när de bokar övernattning, restaurangtjänster eller andra tjänster direkt via företagens egna bokningskanaler.  Konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet har förbättrats genom det stora urvalet av bokningskanaler, men ur företagens synvinkel har bokningskanalerna orimliga villkor.

Konsumenterna kan boka övernattning eller restaurangtjänster på många olika sätt. Olika bokningskanaler har olika fördelar och förmåner ur både konsumenternas och tjänsteleverantörernas, till exempel logiföretagens och restaurangernas, synvinkel.

Kampanjen BOKA DIREKT påminner konsumenterna om att de får många förmåner genom att boka direkt via tjänsteleverantören utan mellanhänder.  Genom att boka en tjänst på företagets webbplats, per telefon, e-post eller direkt på ort och ställe får konsumenten direkt kontakt till tjänsteleverantören. Vid direkt kontakt får konsumenten bland annat omedelbart information om tillgänglighet, andra tjänster, eventuella specialerbjudanden samt villkor. Dessutom är det till fördel för företagen att alltid erbjuda det förmånligaste priset på den egna webbplatsen.

När en konsument bokar ett rum direkt via logiföretagets egna bokningskanaler är konsumenten skyddad enligt de allmänna boknings- och avbokningsvillkoren för logiföretag (Majoitusliikkeiden yleiset varaus- ja peruutusehdot) som granskats av konsumentombudsmannen. Dessutom tar tjänsteproducenten också ansvaret för eventuella problem med bokningen. Om konsumenten gör bokningen via ett utomstående bokningsföretag tillämpas villkoren inte.

De stora bokningsföretagen har en stark ställning runt om i världen. Det breda urvalet av bokningskanaler har förbättrat konsumenternas valmöjligheter och medvetenhet om utbudet, men har medfört orimliga villkor för logiföretagen, till exempel villkoret om bästa pris. Enligt det måste logiföretaget alltid erbjuda bokningsföretaget det lägsta priset och får inte sälja rummet till ett billigare pris i sina egna kanaler. Vanligen tar bokningsföretagen ut orimligt höga avgifter av logiföretagen. Dessutom kan bokningsföretagen ange att det inte finns några lediga rum, trots att det finns det.
 

Enklast bokar du övernattning på Sokos Hotels direkt på webbplatsen sokoshotels.fi – och samtidigt får du de bästa förmånerna. Du kan också enkelt göra en bokning genom att ringa vår försäljningstjänst på tfn +358 20 1234 600.

Välkommen till Sokos Hotels!

Läs mer

Arkiv

Rum och personer


Ta bort Rum

Rum

Vuxna

Barn (3-15 år)

Barn 3–15 år sover i extrasäng

Barn (0-2 år)


1
2
3
4
+ Lägg till barn (0–2 år)

+ Lägg till rum