90-luku

90-luku

1990-luku: Lama vie liikematkustajat

Telexit ja puhelimet vaikenevat 14.11.1990 klo 14

Vuosikymmenen alku ei ala hyvin. Suomea koettelee vaikea lama. Jotkut hotellit kertovat, että kauppa pysähtyi kuin seinään 14. marraskuuta klo 14. Laman myötä liike- ja kokousvieraiden määrä hotelleissa vähenee radikaalisti. Lama vaikuttaa hotellien elämään vuosiksi eteenpäin. Investointeihin ei ole varaa ja kuluja aletaan karsia; myös henkilökuntaa joudutaan vähentämään lähes joka hotellissa. Alihankintaverkostot yleistyvät. Kovalla työllä Sokos Hotellit selviävät kuitenkin laman yli suhteellisen "pienin vaurioin".

Vapaa-ajan matkailu lisääntyy
 

Liikematkustajien määrän romahtaessa Sokos Hotellit hakevat uusia kohderyhmiä ja markkinoinnin keinoja.  Sokos Hotellien myynnissä ja markkinoinnissa tehdään kovasti töitä, jotta kotimaisia vapaa-ajan matkustajia ja ulkomaisia turisteja saadaan nukkumaan liikematkustajien tyhjiksi jättämissä pedeissä.

Hotellit alkavat tehdä yhteistyötä mm huvipuistojen, laskettelukeskusten ja muiden elämysyritysten kanssa. Sokos Hotels -ketju lanseeraa 1990-luvun puolivälissä uusia palvelukokonaisuuksia: Lähde-ostospaketit, Avec-hemmottelupaketit-, Fun-bilepaketi ja Kids-perhepaketit. Sokos Hotellien kotimaanmarkkinoinnin keulakuvana nähdään kiekkotähti Teemu Selänne. Toimenpiteet purevat ja paketit myyvät hyvin.

Ketjun ulkomaan myyjät lähes asuvat ulkomailla etsimässä vapaa-ajan kauppaa Ruotsista, Venäjältä, Virosta, Japanista sekä Keski- ja Etelä-Euroopasta.