Vastuullisuus on Solo Sokos Paviljongille sydämen asia

Vastuullinen matkailu Solo Sokos Hotel Paviljongissa

Sustainable Travel Finland- merkin käyttöoikeuden saaminen kertoo toiminnan kestävyydestä monella eri tasolla. Merkki myönnetään vain sellaisille matkailualan yrityksille ja kohteille, joiden toiminta on ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävää. Solo Sokos Hotel Paviljonki on kolmas alan toimija sekä ensimmäinen hotelli ja kaupunkikohde Keski-Suomessa, jolle STF-merkki on myönnetty.

 

Jatkuvaa kehittämistä

– Olemme todella iloisia tästä tunnustuksesta, jota vieraammekin varmasti arvostavat. Sitoutuminen kestävän matkailun periaatteisiin on meille hyvin luontevaa, koska vastuullisuus on sisäänrakennettu hotellimme toiminta-ajatukseen alusta alkaen. Haluamme olla vastuullisuuden näkökulmastakin keskisuomalaisen matkailun edelläkävijöiden joukossa, STF-merkin hakuprosessissa mukana ollut Jyväskylän Sokos Hotellien myyntipalvelun päällikkö Kirsi Tarkkanen toteaa.

STF-merkki tuo mukanaan entistä systemaattisemman jatkuvan kehittämisen mallin sekä matkailun kestävään kehitykseen liittyvää uusinta tietoa.

– Se auttaa meitä myös profiloitumaan vastuullisena toimijana sekä kotimaisilla että kansainvälisillä markkinoilla, Kirsi ennakoi.

 

Käytännön tekoja

Solo Sokos Hotel Paviljongissa vastuullisuus näkyy erityisen hyvin ympäristöasioissa. Hotellilla onkin ollut vuodesta 2017 lähtien Green Key -ympäristösertifikaatti todistuksena toiminnan ekologisesta kestävyydestä.

– Paljon olemme saaneet jo aikaan, mutta työtä riittää edelleen. Kehitämme tältäkin osin toimintaamme kaikkien työryhmien kanssa jatkuvasti ja kaikilla mahdollisilla tavoilla, hotellin Green Key -vastaava Lina Markkanen kertoo.

Ympäristön huomioiminen näkyy monin tavoin, esimerkiksi hotellihuoneiden kalusteissa, jotka on valmistanut paikallinen puusepänverstas. Kierrätys ja ekologiset toimintatavat ovat tärkeä osa henkilöstön perehdytystä, veden ja sähkön kulutusta on tehostettu ja tulostuspaperin käyttö minimoitu. Käytöstä poistetut tekstiilit lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen; tyynyt ja peitot paikalliseen löytöeläinkotiin sekä vanhat työpaidat World Vision -järjestölle. Yhteistyötä on tehty myös Suomen Luonnonsuojeluliiton kanssa. Someviestinnässä ympäristöteemoja nostetaan säännöllisesti esiin.

– Vieraitamme kannustamme tutustumaan alueen lähiluontokohteisiin sekä käyttämään julkisen liikenteen palveluja ja kesäaikaan hotellin polkupyöriä. Liitymme lähiaikoina myös ResQ Club-mobiilipalveluun, jonka kautta myymme ravintolamme ylijäänyttä lounasta, joka muutoin päätyisi hävikkiin.

 

Hyvinvointia monella saralla

Vastuullisuus edellyttää ympäristötekojen lisäksi sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä valintoja ja toimintatapoja. Solo Sokos Hotel Paviljongin sosiaalisesta vastuullisuudesta kertoo muun muassa  työntekijöiden työhyvinvointia mittaava, vuosittain tehtävä kyselytutkimus, jonka tulokset käydään läpi koko henkilöstön kanssa. Vuodesta toiseen poikkeuksellisen hyvinä pysyvistä tuloksista huolimatta haluamme kehittyä tämän tärkeän aiheen saralla jatkuvasti.

– Alueellista hyvinvointia edistämme myös tekemällä yhteistyötä lähituottajien sekä paikallisten oppilaitosten kanssa. Hotellimme on työelämään tutustuvien koululaisten sekä opiskelijoiden parissa varsin haluttu työssäoppimis- ja harjoittelupaikka, joten on todella tärkeää, minkälaisen kuvan matkailualasta heille annamme.

Keski-Suomella on Kirsin ja Linan mukaan hyvät edellytykset vahvistaa maakunnan matkailullista vetovoimaa kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

– Toivomme, että lukuisat muut maakuntamme matkailualan toimijat innostuvat seuraamaan esimerkkiämme ja lähtevät mukaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaan, hän kannustaa.

 

 

 

Lue lisää STF-ohjelmasta: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sustainable-travel-finland/