
Kaupallinen johtaja Nina Nieminen sanoo myyntityön muuttuneen
S-ryhmän hotellien uusi kaupallinen johtaja Nina Nieminen on työskennellyt koko ikänsä hotellibisneksessä. Tutuiksi ovat vuosien varrella tulleet niin hotellitoiminnan operatiiviset työt kuin myöhemmin varaustoiminnot ja revenue management eli tuottojohtaminen. Nykyisessä työssään hän vastaa S-ryhmän hotelliketjujen myynnin ja tuoton johtamisesta.
"Revenue-osaston tehtävä on maksimoida liikevaihtoa ja optimoida hotellien tulosta. Myynti on tavallaan samaa asiaa, mutta siinä on asiakkaan näkökulma vahvasti läsnä", Nieminen sanoo. "Aiemmassa roolissani olin myyjien tukena sopimusneuvotteluissa ja analysoin uudishankkeiden kannattavuutta. Nyt olen saanut astua myös 'etulinjaan'."
Myyntityö on ollut hyvin poikkeavaa viimeisen parin vuoden aikana. Teamsit tulivat korvaamaan face-to-face -tapaamisia, virtuaalitilaisuudet messujen ja workshoppien tilalle.
"Olemme saaneet opetella uusia tapoja hoitaa asiakassuhteita. Viimeisimmässä virtuaalitapahtumassamme oli jopa 1000 osallistujaa – kaikki läsnä lähes loppuun asti. Se kertoo mielestäni onnistumisesta. Jos tapahtuman sisältö ei ole riittävän kiinnostavaa, virtuaalitilaisuudesta on helppo livahtaa pois", Nieminen toteaa. "Mutta voin sanoa, että vieläkin harjoitellaan – ja opitaan koko ajan lisää."
"Koronaepidemian aikana myyjiemme on pitänyt oppia uutta myös hotellien toiminnasta ja sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin, kuten karanteenimajoituksiin ja vaihtuviin rajoituksiin. Asiakkaat haluavat tietää hyvinkin tarkkaan, miten terveysturvallisuus hotelleissa varmistetaan. Tullaanko huoneisiin siivoamaan asukkaiden ollessa sisällä, miten aamiainen on järjestetty, miten turvaväleistä huolehditaan."
"Työ on nyt kokonaisvaltaisempaa. Myyjistä on tullut kuin konsultteja, jotka ratkovat asiakkaiden tarpeita ja auttavat heitä varautumaan muuttuviin tilanteisiin", Nieminen toteaa.
"Meidän on pitänyt entisestään vahvistaa kykyämme ajatella asiakkaiden kautta. Epävarmuus ja vaihtuvat tilanteet turhauttavat huoneiden ja tilojen varaajia yhtä paljon kuin meitäkin."
Epävarmuudenkin keskellä panostetaan vahvasti uudistuksiin
Takana on varsin poikkeukselliset ajat. Osalla hotelleja kauppa on käynyt todella hyvin, mutta erityisesti pääkaupunkiseudulla on ollut vaikeaa.
"Itselläni on vahva usko alkavaan vuoteen. Edessä voi olla erinäisiä vaiheita, mutta parempaa kohti mennään. Me pärjäämme nousemalla uudelle tasolle. Olemalla virkeinä. Yllättämällä ja onnellistamalla asiakkaita. Nyt odottelemme innolla ensimmäisen Heymo-hotellin avautumista Espooseen huhtikuussa 2022. Keväällä valmistuvat myös Tampereen Original Sokos Hotel Ilveksen sekä helsinkiläishotellien Tornin ja Helsingin upeat uudistukset. Ja lisää on tulossa", Nina Nieminen lupaa. "Varaustilannekin on koko ajan parempaan päin."
Kuka?
- Nina Nieminen Restonomi, S-ryhmän hotelliketjujen eli Sokos Hotellien ja Radisson Blu Hotellien kaupallinen johtaja, vastaa työssään hotellien revenue managementista ja myynnistä.
- HSMAI:n jäsen. HSMAI = hotelli- ja matkailualan kansainvälinen revenue management -järjestö.
- Intohimona matkustaminen, lähelle ja kauas. Perheen kouluikäinen poika on matkannut mukana pienestä saakka, aina Intiaan ja Brasiliaan asti.
- Kotimaan kohteista viimeisimpänä ovat ihastuttaneet Lapin tunturit, Hämeenlinna ja Inkoon saaristo.
- Muita harrastuksia: salilla käynti, kävelypalaverit, lukeminen ja uutena donitsien leipominen.