10.04.2018

Alexandran hotellin tekijät

Liki 30 vuotta huoltohommissa

 

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Veikko Kuivaniemi aloitti huoltomiehenä Sokos Hotel Alexandrassa. Hotelli oli vastikään siirtynyt yrityskaupalla Osuuskauppa Keskimaan liiketoiminnaksi, ja laajentui pian myös viereiseen hotellikiinteistöön omistajavaihdoksen myötä.

– Taidan olla sekä iältäni että työkokemukseltani talon henkilökunnan vanhin. Viimeinen mohikaani, joka tuntee talon jokaista nurkkaa myöten kuin omat taskunsa, Veikko hymyilee.

 

Jatkuvaa uudistumista

 

Veikko on ollut kolmen vuosikymmenen aikana mukana lukuisissa hotellin uudistuksessa ja muutoksessa. Remonttivaiheissa talon oma huoltomies on suunnittelijoiden ja rakentajien tärkeä yhdyshenkilö, joka pystyy monessa tilanteessa auttamaan urakkaa eteenpäin.  

– Eipä ole talossa enää sellaista paikkaa, jota ei olisi remontoitu vähintään kertaalleen. Iso laajennus tehtiin 2000-luvun puolivälissä, kun hotellikiinteistöjen välissä ollut sisäpiha rakennettiin umpeen ja siihen tuli hotellin vastaanotto sekä huoneita. Itseäni siitä laajennuksesta muistuttaa huvimaja, jonka ostin remontin tieltä hotellin sisäpihalta.

 

Ajanmukaista kiinteistötekniikkaa

 

Hotellin viimeisin suuri uudistus on nyt loppusuoralla. Parin viime vuoden aikana on tehty kokonaan uusia huoneita ja remontoitu vanhempia. Myös ravintolat ovat saaneet täysin uuden ilmeen.

– Nykyään ei enää lyödä jakoavainta ja meisseliä taskuun, vaan huolto on mennyt entistä enemmän tietokoneohjatuksi. Kaikissa huoneissa on nyt ilmastointi ja lämmitys, jota pystyn huonekohtaisesti seuraamaan ja ohjaamaan omalta työpisteeltäni.

Kun asiakas laittaa huonekortin avainlukijaan, hän voi itse säätää huoneen lämpötilaa 19 ja 23 asteen välillä, Veikko kertoo.

Miljoona lamppua


Huoltomiehen arkipäivään kuuluvat kiinteistötekniikan valvomisen ja hoitamisen ohella kaikenlaiset korjaukset. Olipa kyseessä vuotava vesihana, keikkuva ravintolapöytä tai yövalaisimen palanut lamppu, Veikko kutsutaan apuun.
– Mitä enemmän hotellissa on asukkaita, sitä enemmän riittää tekemistä. Kerrossiivoojat ilmoittavat havaitsemistaan vioista ja asiakkaat kertovat niistä vastaanottoon. Työlistalla riittää pituutta joka päivälle. Yksinomaan lamppuja on näin isossa hotellissa miljoona, tai ainakin siltä välillä tuntuu. Kovan käytön takia niitä pitää jatkuvasti vaihtaa.

Tyytyväinen asiakas tuo hyvän mielen


Asiakkailta Veikko saa usein suoraa palautetta työstään.
– Esimerkiksi eilen eräällä asiakkaalla oli vaikeuksia tallelokeron kanssa. Hän kiitteli kovasti, kun asia saatiin kuntoon ja tavarat talteen lokeroon. Toivottavaa olisi, että asiakkaat kertoisivat kaikista huoneissa havaitsemistaan vioista, jotta saamme ne pikimmiten korjattua.
Päivittäisiin rutiineihin kuuluu myös saunaosaston porealtaiden laadunvalvonta.
– Mittaan altaiden veden sidotun ja vapaan kloorin pitoisuuden sekä pH-arvon joka päivä ja teen tarvittaessa puhdistuksen. Veden laatu on koko ajan erinomainen, sen voin luvata.
Veikko kertoo viihtyvänsä työssään.
– Joka päivä on aina erilainen ja tuo mukanaan uusia haasteita ja ratkaistavia ongelmia. Tyytyväinen asiakas tuo huoltomiehelle hyvän mielen, hän perustelee.