18.10.2017

Alexandran hotellin tekijät

Joulutunnelman tavoittaa hotellissakin


Original Sokos Hotel Alexandra on tänä vuonna avoinna myös joulun pyhinä. Viimeksi näin on ollut kymmenkunta vuotta sitten, eikä vastaanoton hengettärillä Pia Kauppisella, Juuli Kalliolla ja Mirka Tuomaisella ole aiempaa kokemusta joulusta töissä.

– Hotellivieraita meille on tulossa ihan mukavasti. Suurin osa tulee aattona joulun viettoon sukulaisten luokse, jossa ei välttämättä ole tilaa majoittumiseen. Hotelli tarjoaa myös hyvän paikan rauhoittumiseen hulinan keskellä, jos kokoonnutaan yhteen isommalla porukalla, he toteavat.  

Naiset lupaavat, että Alexandrassa vallitsee lämmin joulutunnelma. Tontut kurkkivat sieltä ja täältä, joulukukat kaunistavat pöytiä ja keittiön puolelta leijailevat joulun tuoksut.

– On ihan jännä nähdä ja kokea erilainen joulu. Koristeet ja tuoksut luovat omaa tunnelmaansa, mutta ennen kaikkea joulumieli lähtee meistä itsestämme, Juuli miettii.

 

Ostoksilta koiran etsintään


Mirka, Juuli ja Pia kertovat työ hotellin vastaanotossa olevan hyvin monipuolista, ja ajoittain varsin värikästäkin. Asiakkaiden kirjaaminen sisään ja ulos on vain pieni osa kokonaisuutta.  

– Koskaan ei voi tietää, mitä kaikkea päivä tuo tullessaan. Olemme muun muassa käyneet ostamassa kiireiselle hotellivieraalle tuotteita Sokokselta, saatelleet senioreita oikeaan junaan, opastaneet autoilijoita parkkihalliin, hankkineet asiakkaille lippuja kulttuuritapahtumiin ja etsineet kadonnutta koiraa, Mirka ja Pia kuvailevat.

– Lisäksi vastailemme tietysti puhelimeen ja sähköposteihin. Asiakkaat tekevät varauksia ja kyselevät monenlaisia asioita hotelliin liittyen. Tyhjiä tai tylsiä hetkiä ei päivässä ole, Juuli jatkaa.

 

Asiakas ei vaadi ihmeitä


Vastaanotto on hotellin hermokeskus, jossa työskentelevät ovat paljon vartijoina. Heidät hotellivieras kohtaa ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Myös kaikki vierailuun liittyvät palautteet, toiveet ja odotukset on helpointa sanoa vastaanottotiskin äärellä.

Alexandralle kehuja satelee eniten lämminhenkisestä palvelusta, kesällä valmistuneista uusista huoneista sekä syksyllä uuden ilmeen saaneen Franseskan aamiaisesta.

– Työssämme olemme onnistuneet silloin, kun asiakas lähtee meiltä hymyssä suin ja hyvillä mielin. Jos hän viimeiseksi kiittää, on päivämme pelastettu. Hyvä palvelu on monesti pienien asioiden summa, eivätkä asiakkaat useinkaan vaadi mitään ihmeellisyyksiä. Ystävällinen ja aito kohtaaminen ja välittäminen ovat tärkeintä, korostavat Pia ja Juuli.

 

Jotain ekstraa


Palautetta Alexandran vastaanottoon tulee myös sähköisiä kanavia myöten. Äskettäin esimerkiksi eräs asiakas lähetti vierailunsa jälkeen viestin, jossa hän kiitteli Mirkan asennetta ja kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeita. "En ole saanut vastaavaa palvelua Suomessa", asiakas kommentoi.

– Tällaisten ihanien, hyvää palvelua arvostavien ihmisten takia tätä työtä on niin kiva tehdä. Me jutellaan paljon asiakkaiden kanssa heidän kiinnostuksistaan, toiveistaan ja odotuksistaan, jotta osaamme tarjota heille jotain ekstraa, kolmikko toteaa.

                                               

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone