18.10.2017

Alexandran hotellin tekijät

Välittävä kohtaaminen ratkaisee

 

Istumme lokakuisena keskiviikkoaamuna Perttu Hiirosen kanssa Original Sokos Hotel Alexandran aamiaispöydässä. Hotellin työntekijät toivottelevat hänelle hyviä huomenia nimeltä mainiten ja jäävät jutustelemaan kuulumisia. Sama toistuu, kun kuljemme vastaanoton ohitse. Tässä on ilmiselvästi kaveri, josta tykätään.

- Tunne on molemminpuolinen. Hyvässä hotellissa on kyse juuri tästä ihmisten kohtaamisesta, Alexandrassa usein yöpyvä Perttu kiittelee.

 

Jyväskylän koti

 

Puhtaaseen sisäilmaan keskittyvän Dinair Clean Air Oy:n aluepäällikkönä työskentelevä Perttu matkustaa paljon, joten hotellit ovat tulleet tutuiksi. S-Cardin takia hän suosii Sokos Hotelleja. Niistä yksi on ylitse muiden.

-Majoituin ensimmäisen kerran Jyväskylään ja Alexandraan viitisentoista vuotta sitten. Sen jälkeen olen yöpynyt talossa kuukausittain ja välillä jopa viikottain. Alexandra on minulle tässä kaupungissa aina ensimmäinen valinta. Jos se on täynnä, vaihtoehtona on Solo Sokos Hotel Paviljonki, joensuulainen Perttu kertoo. Alexandraa hän kuvailee Jyväskylän kodikseen.

- Koen olevani tänne joka kerta tervetullut. On sellainen tunne, että henkilökunta oikeasti välittää ja on vilpittömästi kiinnostunut siitä, miten minulla menee, mitä kuuluu ja onko kaikki hyvin.

 

Maailman parhaat wingsit

 

Hotellissa Pertulla on tietyt rutiinit, joihin ei kuulu linnoittautuminen omaan huoneeseen. Hän viettää mieluummin iltansa ihmisten parissa.

-Lähes poikkeuksetta otan työkoneen ja menen tekemään töitä Jalo-ravintolaan, jossa tykkään sekä ruoasta että rennon rouheasta miljööstä ja tunnelmasta. 9-vuotias Oona-tyttärenikin tietää, että Jalossa on maailman parhaat wingsit.

Iltaan kuuluu töiden ja syömisen ohella saunominen. Vaikka omassa huoneessa olisi sauna, Perttu löylyttelee mieluummin asiakkaiden yhteiskäytössä olevissa saunatiloissa. Sen jälkeen uni maittaa.

-Käyn huoneessa vain nukkumassa, mutta silti täytyy sanoa, että talon uudet huoneet ovat todella hienoja ja toimivia. Erityisesti arvostan muhkeaa sänkyä, jossa saa kunnolliset yöunet.

 

Ihmiset tärkeämpiä kuin puitteet

 

Hyvän hotellin tekijöistä Pertun listalla ykköstilalla ovat aina ihmiset.

-Henkilökunta synnyttää fiiliksen ja tekee hyvän asiakaskokemuksen, josta tänä päivänä niin paljon puhutaan. Hienotkaan puitteet eivät auta, jos ihmisten aito kohtaaminen, läsnäolo ja hymyilevät kasvot puuttuvat. Täällä aistii, että henkilökunta todella viihtyy työssään ja tekee sitä suurella sydämellä. Tuttujen työntekijöiden kanssa vaihdetaan aina tuoreimmat kuulumiset ja päivitetään tärkeimmät puheenaiheet. Esimerkiksi Pertun ravihevosomistus näyttää olevan talossa yleisesti tiedossa, samoin kuntosaliharrastus.

-Monesti minulta kysellään myös talon palveluihin liittyviä mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia. Tuntuu tietty tosi mukavalta, kun näkemyksiäni ilmiselvästi arvostetaan.

 

Kaikki palikat kasassa

 

Hotellissa on tärkeää myös helppous, selkeys ja jouhevuus. Kun asiaa ryhtyy syvällisemmin pohtimaan, Perttu huomaakin, että Alexandralla on ollut suuri vaikutus koko hänen työuralleen.

-Kaikki palikat on erittäin hyvin kohdallaan, mikä on edistänyt omaa työtäni monella tavalla. Mukavan majoittumisen ohella olen tavannut asiakkaita hotellin kokoustiloissa ja käyttänyt heitä Fransmannissa lounaalla. Saman katon alta löytyy kaikki, mitä liikematkustaja tarvitsee.

 

                                                                                                                                                                                                                          

Huoneet ja henkilöt


Poista Huone

Huone

Aikuisia

Lapsia (3-15 v)

Lapset 3-15v nukkuvat lisävuoteessa

Lapsia (0-2 v)


1
2
3
4
+ Lisää lapsia (0-2 v)

+ Lisää huone